جدول جو
جدول جو

معنی Arc

Arc
مقدمه مفهومی درباره واژه
کمان یا Arc در گرافیک کامپیوتری به منحنی ای اطلاق می شود که بخشی از محیط یک دایره یا بیضی را تشکیل می دهد. این مفهوم در ترسیم اشکال هندسی، طراحی رابط کاربری و مدلسازی سه بعدی کاربرد گسترده ای دارد.

کاربرد واژه در برنامه نویسی یا زیرشاخه های فناوری اطلاعات
در طراحی گرافیک و انیمیشن. در سیستم های CAD. در رابط های کاربری مدرن. در بازی های کامپیوتری. در پردازش تصویر.

مثال های واقعی و کاربردی در زندگی یا پروژه های IT
ترسیم نمودارهای دایره ای. طراحی آیکون های گرد. ایجاد انیمیشن های مسیر حرکت. مدلسازی اشیاء منحنی. پیاده سازی منوهای گرد.

نقش واژه در توسعه نرم افزار یا معماری سیستم ها
بهبود زیبایی شناسی رابط کاربری. افزایش دقت در مدلسازی. امکان ایجاد اشکال پیچیده. بهینه سازی رندرینگ گرافیکی. استانداردسازی عناصر بصری.

شروع استفاده از این واژه در تاریخچه فناوری و تکامل آن در سال های مختلف
اولین بار در سیستم های گرافیکی دهه 1960 استفاده شد. در دهه 1980 با ظهور PostScript پیشرفت کرد. در دهه 2000 با گرافیک برداری گسترش یافت. امروزه در کتابخانه های مدرن SVG کاربرد دارد.

تفکیک آن از واژگان مشابه
با Curve متفاوت است که عمومی تر است. با Circle فرق دارد که کامل است. با Bezier متفاوت است که کنترل پذیرتر است.

شیوه پیاده سازی واژه در زبان های برنامه نویسی مختلف
در HTML5 Canvas: متد arc(). در SVG: تگ با دستورات کمان. در PostScript: دستورات arc. در OpenGL: با توابع ترسیم منحنی.

چالش ها یا سوءبرداشت های رایج در مورد آن
سوءبرداشت رایج این است که همه کمان ها بخشی از دایره هستند. چالش اصلی محاسبه پارامترهای دقیق کمان است.

نتیجه گیری کاربردی برای استفاده در متون تخصصی و آموزشی
عنصری اساسی در گرافیک کامپیوتری. درک آن برای طراحان رابط کاربری ضروری است. آموزش باید بر محاسبات ریاضی آن تأکید کند.
تصویری از Arc
تصویر Arc
فرهنگ اصطلاحات فناوری اطلاعات IT