جدول جو
جدول جو

واژه‌های مرتبط با Interactive

Interactive

Interactive
مقدمه مفهومی
سیستم های تعاملی (Interactive Systems) به برنامه ها یا سرویس هایی گفته می شود که به صورت پویا به ورودی کاربر پاسخ می دهند و امکان ارتباط دوطرفه بین انسان و ماشین را فراهم می کنند. این سیستم ها در مقابل سیستم های دسته ای قرار می گیرند.
کاربرد در فناوری اطلاعات
در برنامه های کاربردی - در ابزارهای توسعه - در سیستم های آموزشی - در شبیه سازها - در رابط های مدیریتی
مثال های واقعی
ویرایشگرهای کد - کنسول های مدیریت سیستم - برنامه های طراحی - محیط های توسعه یکپارچه - بازی های ویدیویی
نقش در توسعه نرم افزار
بهبود بهره وری کاربر - امکان آزمایش سریع - یادگیری تعاملی - اشکال زدایی پویا - تجربه کاربری غنی
تاریخچه و تکامل
از سیستم های تعاملی اولیه مانند Sketchpad (1963) به رابط های مدرن مبتنی بر لمس و صدا تکامل یافته است.
تفکیک از مفاهیم مشابه
با ’’بلادرنگ’’ که محدودیت زمانی سخت تر دارد متفاوت است. همچنین با ’’پویا’’ که ممکن است تعاملی نباشد فرق دارد.
پیاده سازی در فناوری های مختلف
در وب: JavaScript و AJAX - در دسکتاپ: حلقه های رویداد - در موبایل: gestureها - در CLI: خواندن ورودی
چالش ها و ملاحظات
مدیریت حالت - پاسخگویی - امنیت ورودی - دسترسی پذیری - مصرف منابع
بهترین روش ها
طریمی سازی بازخورد - مدیریت صحیح رویدادها - بهینه سازی عملکرد - تست تجربه کاربری - پشتیبانی از روش های مختلف ورودی
کاربرد در معماری های مدرن
در ابزارهای low-code - در محیط های توسعه ابری - در سیستم های یادگیری ماشین تعاملی - در رابط های مکالمه ای
نتیجه گیری
سیستم های تعاملی مدرن با ترکیب فناوری های پیشرفته، تجربه کاربری غنی تری ایجاد می کنند و بهره وری را افزایش می دهند.
Interactive
فرهنگ اصطلاحات فناوری اطلاعات IT

Interaction

Interaction
مقدمه مفهومی
اندرکنش (Interaction) در سیستم های کامپیوتری به هر گونه ارتباط دوطرفه بین کاربر و سیستم یا بین اجزای مختلف یک سیستم گفته می شود. این مفهوم در طراحی رابط کاربری، سیستم های توزیع شده و محاسبات اجتماعی اهمیت زیادی دارد.
کاربرد در فناوری اطلاعات
در طراحی UX - در سیستم های چندکاربره - در محاسبات اجتماعی - در اینترنت اشیا - در واقعیت مجازی
مثال های واقعی
کلیک کاربر روی دکمه - ارتباط میکروسرویس ها - تعامل با دستیار صوتی - ارتباط دستگاه های IoT - بازی های چندنفره
نقش در توسعه نرم افزار
بهبود تجربه کاربری - امکان همکاری سیستم ها - پشتیبانی از کار گروهی - ایجاد سیستم های پویا - توسعه برنامه های اجتماعی
تاریخچه و تکامل
از رابط های خط فرمان در دهه 1960 به GUIها در دهه 1980 و تعامل های چندلمسی و صوتی امروزی تکامل یافته است.
تفکیک از مفاهیم مشابه
با ’’ورودی’’ که یک طرفه است متفاوت است. همچنین با ’’ارتباط’’ که ممکن است یک طرفه باشد فرق دارد.
پیاده سازی در فناوری های مختلف
در وب: JavaScript و WebSockets - در موبایل: gestureها - در IoT: پروتکل های MQTT - در بازی ها: شبکه های بلادرنگ
چالش ها و ملاحظات
تأخیر در پاسخ - امنیت ارتباطات - سازگاری با دستگاه های مختلف - دسترسی پذیری - مصرف انرژی
بهترین روش ها
طراحی کاربرمحور - کاهش تأخیر - بازخورد بصری - پشتیبانی از روش های متعدد - تست کاربری گسترده
کاربرد در معماری های مدرن
در رابط های مکالمه ای - در سیستم های واقعیت ترکیبی - در محاسبات اجتماعی - در سیستم های خودآموز
نتیجه گیری
طراحی تعامل های مؤثر و طبیعی یکی از عوامل کلیدی در موفقیت سیستم های کامپیوتری مدرن است.
Interaction
فرهنگ اصطلاحات فناوری اطلاعات IT