مقدمه مفهومی نگاره ای (graphic) به هر چیزی اشاره دارد که مربوط به ایجاد، نمایش، دستکاری یا پردازش تصاویر و عناصر بصری در سیستم های کامپیوتری باشد. این مفهوم طیف وسیعی از فناوری ها و تکنیک ها را در بر می گیرد که با تصاویر دیجیتال سروکار دارند. انواع نگاره ها 1. نگاره های برداری (Vector) 2. نگاره های پیکسلی (Raster) 3. نگاره های سه بعدی (3D) 4. نگاره های متنی (Text-based) 5. نگاره های پویا (Dynamic) فرمت های رایج - JPEG, PNG, GIF (پیکسلی) - SVG, EPS (برداری) - OBJ, FBX (سه بعدی) - PDF (ترکیبی) - WebP (مدرن) کاربردها - طراحی رابط کاربری - بازی های کامپیوتری - پردازش تصویر پزشکی - چاپ و نشر دیجیتال - واقعیت مجازی و افزوده فناوری های مرتبط - کتابخانه های گرافیکی (OpenGL, DirectX) - پردازنده های گرافیکی (GPU) - زبان های نشانه گذاری گرافیکی (SVG) - ابزارهای طراحی (فتوشاپ، ایلوستریتور) - موتورهای رندرینگ چالش ها - مدیریت فایل های حجیم - حفظ کیفیت در تبدیل فرمت ها - بهینه سازی برای دستگاه های مختلف - چالش های امنیتی در گرافیک وب - نیاز به منابع محاسباتی زیاد روندهای جدید 1. گرافیک های واقع گرایانه با Ray Tracing 2. گرافیک ابری (Cloud Rendering) 3. فرمت های جدید فشرده سازی 4. یکپارچه سازی با یادگیری ماشین 5. پیشرفت در نمایشگرهای HDR
مقدمه مفهومی گراف (Graph) در علوم کامپیوتر به ساختار داده ای متشکل از مجموعه ای از رأس ها (گره ها) و یال ها (روابط بین گره ها) گفته می شود. این ساختار برای مدلسازی روابط پیچیده بین عناصر مختلف در کاربردهای گوناگون استفاده می شود. انواع گراف 1. گراف جهت دار و بدون جهت 2. گراف وزن دار و بدون وزن 3. گراف چرخه ای و بدون چرخه 4. گراف کامل و ناقص 5. گراف پیوندی و مجزا نمایش گراف - ماتریس مجاورت - لیست مجاورت - ماتریس وقوع - نمایش شیءگرا - ساختارهای ترکیبی الگوریتم های اصلی - جستجوی عمق اول (DFS) - جستجوی عرض اول (BFS) - کوتاه ترین مسیر (Dijkstra) - درخت پوشای کمینه (Prim, Kruskal) - جریان بیشینه (Ford-Fulkerson) کاربردها - شبکه های کامپیوتری و اجتماعی - سیستم های ناوبری و مسیریابی - پایگاه داده های گرافی - تحلیل وابستگی های نرم افزاری - سیستم های توصیه گر چالش ها - پیچیدگی محاسباتی الگوریتم ها - مدیریت گراف های بسیار بزرگ - بهینه سازی پرس وجوها - پردازش گراف های پویا - یکپارچه سازی با سیستم های توزیع شده روندهای جدید 1. پایگاه داده های گرافی پیشرفته 2. پردازش گراف های بزرگ مقیاس 3. الگوریتم های گرافی برای یادگیری ماشین 4. سیستم های تحلیل گراف بلادرنگ 5. معماری های خاص برای محاسبات گرافی