جدول جو
جدول جو

معنی تاج الدین حلی حسنی

تاج الدین حلی حسنی(جُدْ دی)
سید تاج الدین، ابوعبدالله محمد بن سید ابوجعفر قاسم بن حسین بن معیه الحلی الحسنی الدیباجی، و این نسبت بفروش دیبا (دیباج) است مثل زجاجی نسبت به زجاج. از مشاهیر علماء در طرق اجازات است و نظیر وی در کثرت اساتید و مشایخ دیده نشده و او از جملۀ سادات بنی حسن مجتبی از شعبه حسن مثنی از دوحۀ ابراهیم بن حسن ملقب به ابراهیم القمر از شجرۀ امام زاده اسماعیل مشهور باسمعیل الدیباج از سلسلۀ فرزند وی حسن شهید بفخ است. یکی از اجداد این خاندان ابوالقاسم علی است که معروف به ابن معیه بود و این نسبت بتمام افراد این خاندان اطلاق شود. معیه نام مادر ابوالقاسم علی است وی دختر محمد بن جاریه انصاریه کوفیه است. تاج الدین را شاگردش احمد بن علی در کتاب ’عمده الطالب’ درضمن اعقاب ابن معیه مذکور ترجمه کرده گوید پیرامن دوازده سال در خدمت وی بودم حدیث، نسب، فقه، حساب، ادب، تاریخ، شعر و جز آن نزد وی آموختم، و دختر خردسال وی را تزویج کردم ولی در کودکی در گذشت، او راست: ’معرفه الرجال’ در دو مجلد بزرگ و ’نهایه الطالب فی نسب آل ابی طالب’ در 12 مجلد و ’الثمره الظاهره من الشجره الطاهره’ در چهار مجلد ’الفلک المشحون فی انساب القبائل والبطون’ و ’اخبار الامم’ که بیست و یک جلد آن بیرون آمده و میخواست آنرا به صد جلد برساند که هر جلد چهارصد برگ باشد، و ’سبک الذهب فی شبک النسب’ و ’الحده و الزینه’ و ’تذییل الاعقاب’ و ’کشف الالباس فی نسب بنی العباس’ و ’الابتهاج’ در علم حساب و ’منهاج العمال’ وی متولی پوشاندن لباس فتوت بمردم بود و ایشان برای مرافعات به وی مراجعه میکردند و او حکم میکردو ایشان مراسیم وی را امتثال میکردند و این منصب درخاندان معیه از عهد ناصرالدین الله ارثی بود، و برخی از خویشان وی درین منصب با وی معارض بودند. پوشانیدن خرقۀ تصوف نیز بدون منازع باوی بود. اما در نسب پنجاه سال پیشقدم این فن بود، و احفاد را باجداد میپیوست اما در حدیث و معرفت غوامض آن مسلم عندالکل بود وشعر وی را نیز یاد کرده گوید: از شاگردان علامۀ حلی و پسرش فخرالمحققین و پسر خواهرش سید عمیدالدین و امام نصیرالدین کاشانی بود و از مشایخ شهید اول و سه فرزندش محمد و علی وام الحسن فاطمه میباشد و از عده بسیاری روایت دارد که خود ایشان را در اجازه یی که برای شهید نوشته یاد کرده است و صاحب معالم نسخۀ آنرا داشته و در اجازۀ کبیرۀ خویش از آن یاد نموده است صاحب روضات قسمتی از اجازۀ صاحب معالم که در آن عبارات اجازۀ تاج الدین (مترجم) آمده است نقل کرده و اساتید تاج در آن یاد شده اند. صاحب امل الاّمل نیز تاج الدین را یاد کرده گوید: شهید از وی روایت دارد و دراجازات خود وی را اعجوبه الزمان نامیده و من (صاحب امل الاّمل) اجازۀ او را که برای شهید و پسران او محمد و علی و دخترش ست المشایخ ام الحسن فاطمه نوشته بخطخود وی دیده ام. سپس مقداری از اشعار او را آورده است. صاحب روضات گوید: تاج الدین محمد بن قاسم (صاحب ترجمه) از علمای عامه نیز روایت دارد وعده ای از عامه ازاشعار او در کتب خود آورده اند. و صاحب لؤلوءه نیز همین مطالب را درباره صاحب ترجمه آورده است. رجوع به روضات الجنات چ 1 صص 612- 614 و شدالازار ص 126 شود
لغت نامه دهخدا