نام دهقانی است. فرزدق گوید: و لولا فضول الاصطفانوس لم تکن لتعدو کسب الشیخ حین تحاوله. و وی دهقانی از مردم بحرین بود و ازمذهب مجوس پیروی میکرد و کاتب عبیدالله بن زیاد و صاحب ’سکۀ اصطفانوس’ در بصره بود. (از المعرب جوالیقی). و رجوع به ص 43 و حاشیۀ همان صفحۀ المعرب و معجم البلدان ج 5 ص 99 شود، در تداول صوفیان، عبارت از وله غالب بر قلب است وآن نزدیک به هیمان است، کذا فی اصطلاحات الصوفیه. (از کشاف اصطلاحات الفنون). گونه ای وله است که بر دل وارد آید چنانکه در زیر قدرت و سلطۀ آن آرامش حاصل شود. (از تعریفات اصطلاحات صوفیه). و هجویری آرد: اصطلام تجلیات حق بود که بکلیت بنده را مقهور خود گرداند به امتحان لطف اندر نفی ارادتش، و قلب ممتحن و قلب مصطلم هر دو به یک معنی باشد، جز آنکه اصطلام اخص و ارق امتحان است اندر جریان عبارات اهل این طریقت. (کشف المحجوب هجویری چ قویم ص 337). و رجوع به هیمان شود