برانگیخته شدن پس از مرگ، کنایه از رستاخیز، هفتاد و پنجمین سورۀ قرآن کریم، مکی، دارای ۴۰ آیه، لااقسم، کنایه از شلوغ قیامت کردن: کنایه از شور و غوغا کردن، هنگامه برپا کردن
برانگیخته شدن پس از مرگ، کنایه از رستاخیز، هفتاد و پنجمین سورۀ قرآن کریم، مکی، دارای ۴۰ آیه، لااقسم، کنایه از شلوغ قیامت کردن: کنایه از شور و غوغا کردن، هنگامه برپا کردن
: اگر بیند قیامت برخاسته بود، دلیل که در آن دیار، حق تعالی عدل بگستراند. اگر مردم آن دیار ظالم باشند، دلیل که حق تعالی ایشان را به بلائی مبتلا گرداند. اگر مظلوم باشند، دلیل که بر ظالمان نصرت یابند. محمد بن سیرین دیدن قیامت درخواب بر چهار وجه است اهل صلاح را. اول: رستگاری. دوم: فرج ازغم. سوم: ظفریافتن بر دشمن. چهارم: اقبال و خاتمت با سعادت. اما اهل فساد راتاویلش به خلاف این است . اگر بیند علامتی از علامات ظاهر شد، چنانکه آفتاب از مغرب پیدا شد، یا دجال یا یأجوج و مأجوج پدید آمدند، دلیل که به توبه بازگرداند. اگر بیند گورها بشکافت و مردگان برآمدند، دلیل که بر دشمنان ظفر یابد. اگر دید که در شمارگاه بود، دلیل غفلت بود. اگر در خواب بیند که شمار با وی می کردند، دلیل زیان بود. اگر درخواب بیند که کردار او را بسنجیدند و نیکی بیشتر آمد، دلیل که سرانجام کار او نیک بود. اگر بدی او بیشتر آمد، دلیل که سرانجام کار او بد بود. اگر بیند که نامه اعمال بدست او دادند و گفتند بخوان، اگر بیننده مصلح بود کارش نیکو شود. اگر مفسد بود، کارش بد بود. اگر بیند بر صراط ایستاده بود، دلیل بر راه راست است .
: اگر بیند قیامت برخاسته بود، دلیل که در آن دیار، حق تعالی عدل بگستراند. اگر مردم آن دیار ظالم باشند، دلیل که حق تعالی ایشان را به بلائی مبتلا گرداند. اگر مظلوم باشند، دلیل که بر ظالمان نصرت یابند. محمد بن سیرین دیدن قیامت درخواب بر چهار وجه است اهل صلاح را. اول: رستگاری. دوم: فرج ازغم. سوم: ظفریافتن بر دشمن. چهارم: اقبال و خاتمت با سعادت. اما اهل فساد راتاویلش به خلاف این است . اگر بیند علامتی از علامات ظاهر شد، چنانکه آفتاب از مغرب پیدا شد، یا دجال یا یأجوج و مأجوج پدید آمدند، دلیل که به توبه بازگرداند. اگر بیند گورها بشکافت و مردگان برآمدند، دلیل که بر دشمنان ظفر یابد. اگر دید که در شمارگاه بود، دلیل غفلت بود. اگر در خواب بیند که شمار با وی می کردند، دلیل زیان بود. اگر درخواب بیند که کردار او را بسنجیدند و نیکی بیشتر آمد، دلیل که سرانجام کار او نیک بود. اگر بدی او بیشتر آمد، دلیل که سرانجام کار او بد بود. اگر بیند که نامه اعمال بدست او دادند و گفتند بخوان، اگر بیننده مصلح بود کارش نیکو شود. اگر مفسد بود، کارش بد بود. اگر بیند بر صراط ایستاده بود، دلیل بر راه راست است .
منسوب به قیامت، درخور نمودن به روز قیامت. درخور اظهار به قیامت: بد ز نیکان قیامتی نشود که ز بیجاده قیمتی نشود. سنایی. مرد دنیا قیامتی نبود قیمتی جز قیامتی نبود. سنایی
منسوب به قیامت، درخور نمودن به روز قیامت. درخور اظهار به قیامت: بد ز نیکان قیامتی نشود کَه ز بیجاده قیمتی نشود. سنایی. مرد دنیا قیامتی نبود قیمتی جز قیامتی نبود. سنایی