کوه اصطیفون، (نخبهالدهر دمشقی ص 22)، این کوه از اقصای چین میگذرد و در دریای ظلمات که آن رازفتی مینامند فرو میرود، در این کوه سرزمین یاقوت وظلمت واقع است، (نخبهالدهر دمشقی ص 22، 23، 131)
کوه اصطیفون، (نخبهالدهر دمشقی ص 22)، این کوه از اقصای چین میگذرد و در دریای ظلمات که آن رازفتی مینامند فرو میرود، در این کوه سرزمین یاقوت وظلمت واقع است، (نخبهالدهر دمشقی ص 22، 23، 131)
رجوع به فلونیا شود، زن گنده پیر فروهشته اندام، زن کلانسال، شاخ درخت درهم پیچیده، سخن مجمل و پوشیده، تک آمیخته از تک اسب و تک ماده شتر، سختی، بلا، اول جوانی، نخستین ابر. (منتهی الارب) (آنندراج) (ناظم الاطباء)
رجوع به فلونیا شود، زن گنده پیر فروهشته اندام، زن کلانسال، شاخ درخت درهم پیچیده، سخن مجمل و پوشیده، تک آمیخته از تک اسب و تک ماده شتر، سختی، بلا، اول جوانی، نخستین ابر. (منتهی الارب) (آنندراج) (ناظم الاطباء)
استانی است در شمال شرقی اسپانیا که از شمال به فرانسه محدود است. 12427 میل مربع مساحت دارد. این بخش اکنون به استان های برشلونه، جیرونا، لیریدا و تاراغونا تقسیم شده است. شمال این سرزمین کوهستانی و در جنوب آن بین سلسله جبال کاستلون نهرهائی جریان دارد. خاک آن حاصلخیز و هوای آن خشک است و مهمترین قسمت صنعتی اسپانیا به شمار میرود. در جنگ داخلی (1936-1939 میلادی) طرفدار جمهوریخواهان بود که برای آنان استقلال داخلی را شناختند ولی حکومت فرانکو آن را لغو کرد. (الموسوعه العربیه). رجوع به کاتالونی و اسپانیا شود
استانی است در شمال شرقی اسپانیا که از شمال به فرانسه محدود است. 12427 میل مربع مساحت دارد. این بخش اکنون به استان های برشلونه، جیرونا، لیریدا و تاراغونا تقسیم شده است. شمال این سرزمین کوهستانی و در جنوب آن بین سلسله جبال کاستلون نهرهائی جریان دارد. خاک آن حاصلخیز و هوای آن خشک است و مهمترین قسمت صنعتی اسپانیا به شمار میرود. در جنگ داخلی (1936-1939 میلادی) طرفدار جمهوریخواهان بود که برای آنان استقلال داخلی را شناختند ولی حکومت فرانکو آن را لغو کرد. (الموسوعه العربیه). رجوع به کاتالونی و اسپانیا شود
جائی است. مؤلف معجم البلدان گوید: گمان میکنم از نواحی جبل است. ابن ابی ثیاب در روز مهرگان طلیعۀ قصیده ای را برایم خواند که نام قبرونیا در آن آمده است: أقبرونیا طلت نداک ید الطل و حیا الحیا المشکور تالک من تل و از ابتداء به ذکر قبر تطیر زد و نسبت به آن روز و آن شعر مکدر و بدبین گردید. (معجم البلدان)
جائی است. مؤلف معجم البلدان گوید: گمان میکنم از نواحی جبل است. ابن ابی ثیاب در روز مهرگان طلیعۀ قصیده ای را برایم خواند که نام قبرونیا در آن آمده است: أقبرونیا طلت نداک ید الطل و حیا الحیا المشکور تالک من تل و از ابتداء به ذکر قبر تطیر زد و نسبت به آن روز و آن شعر مکدر و بدبین گردید. (معجم البلدان)
نوعی از صمغ درخت صنوبر باشد و آن را به فارسی زنگ باری گویند به سبب آنکه بسیار سیاه است و به عربی علک یابس خوانند. (برهان) (آنندراج). و بعضی گفته اند صمغ صنوبر بری است که به یونانی قوفا نامند و آن صمغ راتینج است که خودبخود سیال باشد و چون طبخ دهند آن را و انجماد یابد قلفونیا نامند و ابن بیطار گوید غلط کرده کسی که آن را راتینج بعینه دانسته و بغدادی گفته که قلفونیا بر سه نوع است یکی سیالی که منعقد نمیشود مانند قطران و بعضی آن را قطران نامند و نوع دوم صلب و نوع سوم آن است که بعد از طبخ صلب میگردد و این فی الحقیقه قلفونیا است آنچه شامل جمیع اقسام راتینج است. (مخزن الادویه)
نوعی از صمغ درخت صنوبر باشد و آن را به فارسی زنگ باری گویند به سبب آنکه بسیار سیاه است و به عربی علک یابس خوانند. (برهان) (آنندراج). و بعضی گفته اند صمغ صنوبر بری است که به یونانی قوفا نامند و آن صمغ راتینج است که خودبخود سیال باشد و چون طبخ دهند آن را و انجماد یابد قلفونیا نامند و ابن بیطار گوید غلط کرده کسی که آن را راتینج بعینه دانسته و بغدادی گفته که قلفونیا بر سه نوع است یکی سیالی که منعقد نمیشود مانند قطران و بعضی آن را قطران نامند و نوع دوم صلب و نوع سوم آن است که بعد از طبخ صلب میگردد و این فی الحقیقه قلفونیا است آنچه شامل جمیع اقسام راتینج است. (مخزن الادویه)
شبل بن علی بن شبل بن عبدالباقی مکنی به ابوالقاسم و ملقب به صوینی، وی در دمشق از ابوالحسن محمد بن عوف و ابوعبداﷲ محمد بن عبدالسلام روایت شنیده و ابوالفتیان دهستانی و عمر بن عبدالکریم از وی روایت دارند، (معجم البلدان)
شبل بن علی بن شبل بن عبدالباقی مکنی به ابوالقاسم و ملقب به صوینی، وی در دمشق از ابوالحسن محمد بن عوف و ابوعبداﷲ محمد بن عبدالسلام روایت شنیده و ابوالفتیان دهستانی و عمر بن عبدالکریم از وی روایت دارند، (معجم البلدان)
ابوالقاسم عبدالسلام بن احمد بن ابی حرب امام مسجد جامع قیساریه است. وی از سلامه بن منیر مجدلی از ابی احمد بن محمد بن عبدالرحیم بن ربیعه قیسرانی روایت کند. و قیس ارمنازی روایت نوشته و حافظ بن نجار نقل کرده است. (معجم البلدان)
ابوالقاسم عبدالسلام بن احمد بن ابی حرب امام مسجد جامع قیساریه است. وی از سلامه بن منیر مجدلی از ابی احمد بن محمد بن عبدالرحیم بن ربیعه قیسرانی روایت کند. و قیس ارمنازی روایت نوشته و حافظ بن نجار نقل کرده است. (معجم البلدان)