- شاسریو (سِ یُ)
تئودور (1819- 1865 م). نقاش فرانسوی که در صدد برآمد سبک کلاسیک انگر را با سبک رمانتیک دولا کروا تلفیق کند. وی در 20 سپتامبر 1819 در سامانا واقع در جمهوری دومینیک که پدرش در آنجا کنسول دولت فرانسه بود تولد یافت. یازده ساله بود که وارد کارگاه انگر شد و تا سال 1834 میلادی که انگر از پاریس به رم رفت در همانجا بماند. نخستین تابلوی او که بسال 1836 میلادی در پاریس بنمایش گذاشته شدعاجلاً کسب موفقیت کرد و این موفقیت سه سال بعد با تابلوهای ’ونوس دریائی’ و ’سوزان’ که هر دو اکنون در موزۀ لوور پاریس جای دارند تأیید شد. بسال 1840 میلادی شاسریو سفری به رم کرد تا انگر را ملاقات کند لیکن اندک اندک از کار استاد سابق خود احساس نارضایی نمود. با اینهمه صورت هایی که در این دوره از زندگی ساخته مانند ’لاکوردر’ که در سال 1841 میلادی بنمایش گذاشته شد و ’دو خواهر’ که در سال 1843 میلادی بنمایش گذاشته شد و هر دو اکنون درموزۀ لوور جای دارند هنوز بسبک کار انگر بودند. پس از سال 1843م. تأثیر رقیب انگر، اوژن دولاکروا چه از حیث سبک و چه از حیث انتخاب موضوع در کار شاسریو محسوس گردید. شاسریو بعمد کوشش داشت موزونی خطوط سبک انگر را با شیوه های رنگ آمیزی دولا کروا جمع سازد. 15 فقره سیاه قلم اتللو (منطبعه در سال 1844 میلادی) و نقاشیهایی از زندگی مورها و یهودیان که متعاقب سفر شاسریو در سال 1846م. به افریقای شمالی بوجود آمدند یادآور سبک دولاکروا میباشند، هر چند شاسریو بابتکار خود رنگی محلی بدان داد و وحشی گونه خصوصیتی بر آن افزود. شاسریو در احیای نقاشی ابنیۀ تاریخی فرانسه تأثیری بسزا داشت. وی در فاصله سالهای 1841 تا 1844م. نماز خانه سنت ماری مصر واقع در کلیسای سن - مری شهر پاریس و در فاصله سالهای 1844 تا 1848 میلادی پلکان اصلی دیوان محاسبات پاله دورسی را با صحنه های تمثیلی جنگ و صلح تزیین کرد. پس از آن نیز نقاشیهای دیواری کلیسای سن - روش پاریس و در فاصله سالهای 1853 تا 1854م. سقف کلیسای سن - فیلیپ - دو -رول مشتمل بر صحنۀ ’هبوط از صلیب’ را در فاصله سالها 1854 تا 1858 میلادی انجام داد. از همه کارهای تزئینی یاد شده به استثنای کار اخیر هیچیک به حال اول باقی نمانده فقط قسمتهایی از تزئینات پاله دورسی در موزۀ لوور نگاهداری شده است. شاسریو در 8 اکتبر سال 1856 میلادی در شهر پاریس درگذشت. شاسریو از نقاشانی بشمار میرود که آثار فراوانی از خود بجای گذاشتند و غالب طرحهای نقاشی او هم اکنون در موزۀ لوور موجود است. پس از مرگ نا بهنگام وی سبک کارش در آثار دوستان و شاگردان او ادامه یافت
