احمد بن احمد بن محمد بن مصطفی دمشقی حرستی حنفی که در 1115 ه. ق. درگذشته است. او راست: ’الکواکب المضیئه فی فرائض الحنفیه’ در دو رساله. (هدیه العارفین ج 1 ص 167)
احمد بن احمد بن محمد بن مصطفی دمشقی حرستی حنفی که در 1115 هَ. ق. درگذشته است. او راست: ’الکواکب المضیئه فی فرائض الحنفیه’ در دو رساله. (هدیه العارفین ج 1 ص 167)
دردا. درداو حسرتا! لفظی که نمودن تحسر را گویند: حسرتا کان تن سررشته ز جان صید گردون ناکس دون شد. مسعودسعد. دردا و حسرتا که عنانم ز دست رفت دستم نمی رسد که بگیرم عنان دوست. سعدی
دردا. درداو حسرتا! لفظی که نمودن تحسر را گویند: حسرتا کان تن سررشته ز جان صید گردون ناکس دون شد. مسعودسعد. دردا و حسرتا که عنانم ز دست رفت دستم نمی رسد که بگیرم عنان دوست. سعدی
روستا. (ناظم الاطباء). مخفف روستا به معنی دیه. (از شعوری ج 2 ص 21) : هرکه در رستا بود در روز و شام تا به ماهی عقل او نبود تمام. مولوی (از شعوری). و رجوع به روستا شود
روستا. (ناظم الاطباء). مخفف روستا به معنی دیه. (از شعوری ج 2 ص 21) : هرکه در رستا بود در روز و شام تا به ماهی عقل او نبود تمام. مولوی (از شعوری). و رجوع به روستا شود
عبدالصمدبن محمد انصاری قاضی مدرس شافعی. در سن نودسالگی بدستور عادل بن ابی بکر به قضا نشست و در این مقام در ذیحجۀ 614 هجری قمریدرگذشت و در 520 هجری قمری متولد شده بود. وی از علی بن احمد غسانی و دیگران حدیث شنید. (معجم البلدان) حماد بن مالک بن بسطام بن درهم اشجعی حرستانی. از اوزاعی روایت دارد و ابوحاتم رازی از وی. در 228 هجری قمری درگذشت. (معجم البلدان)
عبدالصمدبن محمد انصاری قاضی مدرس شافعی. در سن نودسالگی بدستور عادل بن ابی بکر به قضا نشست و در این مقام در ذیحجۀ 614 هجری قمریدرگذشت و در 520 هجری قمری متولد شده بود. وی از علی بن احمد غسانی و دیگران حدیث شنید. (معجم البلدان) حماد بن مالک بن بسطام بن درهم اشجعی حرستانی. از اوزاعی روایت دارد و ابوحاتم رازی از وی. در 228 هجری قمری درگذشت. (معجم البلدان)
محمد بن حسن بن فرقد. حنفی مذهب و شیبانی الولاء بود. اصل او از حرستا قریه ای به دمشق بود. پدرش به عراق آمد و محمد آنجا متولد شد و بر ابوحنیفه تلمذ کرد و جامع کبیر و جامع صغیر بنگاشت و به ری رفت و در 189 هجری قمری در قریۀ برنبویه درگذشت و مولد او 135 یا 131 هجری قمری بوده است. (ابن خلکان چ سنگی تهران ج 2 ص 27). و در ذریعه ج 4 ص 278و تأسیس الشیعه لعلوم الاسلام ص 335 تفسیری به وی نسبت داده شده است، در صورتی که آن تفسیر در سدۀ هفتم تألیف شده و از این مرد نیست. رجوع به شیبانی شود
محمد بن حسن بن فرقد. حنفی مذهب و شیبانی الولاء بود. اصل او از حرستا قریه ای به دمشق بود. پدرش به عراق آمد و محمد آنجا متولد شد و بر ابوحنیفه تلمذ کرد و جامع کبیر و جامع صغیر بنگاشت و به ری رفت و در 189 هجری قمری در قریۀ برنبویه درگذشت و مولد او 135 یا 131 هجری قمری بوده است. (ابن خلکان چ سنگی تهران ج 2 ص 27). و در ذریعه ج 4 ص 278و تأسیس الشیعه لعلوم الاسلام ص 335 تفسیری به وی نسبت داده شده است، در صورتی که آن تفسیر در سدۀ هفتم تألیف شده و از این مرد نیست. رجوع به شیبانی شود
ابن سهل اسفراینی شیخ بن حرستانی است. حافظ ابوالقاسم در ترجمه احوال او گوید: با اینکه ثقه نبود به کار ناپسند میپرداخت نام برادرش را از کتاب ’الشهاب’ حک کردو نام خود را در آن نوشت -انتهی. و نام برادر او صاعد است و بدین نکته اشاره کردم تا گمان نشود وی فضل بن سهل است که نام او خواهد آمد. ابن عساکر گوید: طاهر بن سهل در ذی الحجۀ سال 531 هجری قمری درگذشته است و من از او چند جزو حدیث شنیدم ولی حدیث را نمیدانست واو نام برادر خویش را از اجازه نیز حک کرده و نام خود را بر آن نوشته بود. گوید و از وی در بارۀ مولدش پرسیدم گفت سال 450. (از لسان المیزان ج 3 ص 206)
ابن سهل اسفراینی شیخ بن حرستانی است. حافظ ابوالقاسم در ترجمه احوال او گوید: با اینکه ثقه نبود به کار ناپسند میپرداخت نام برادرش را از کتاب ’الشهاب’ حک کردو نام خود را در آن نوشت -انتهی. و نام برادر او صاعد است و بدین نکته اشاره کردم تا گمان نشود وی فضل بن سهل است که نام او خواهد آمد. ابن عساکر گوید: طاهر بن سهل در ذی الحجۀ سال 531 هجری قمری درگذشته است و من از او چند جزو حدیث شنیدم ولی حدیث را نمیدانست واو نام برادر خویش را از اجازه نیز حک کرده و نام خود را بر آن نوشته بود. گوید و از وی در بارۀ مولدش پرسیدم گفت سال 450. (از لسان المیزان ج 3 ص 206)