- تیپ
- چهرمان
معنی تیپ - جستجوی لغت در جدول جو
- تیپ
- نمونه بارز یکدسته، دسته، گروه، نوع، جنس، صنف
- تیپ
- واحدی نظامی، پایین تر از لشکر و شامل چند هنگ
دسته ای از مردم با خصوصیات مشترک، شخصیتی که نمونۀ عالی و بارز از یک صنف یا یک دسته از مردم است، نحوۀ لباس پوشیدن یک شخص مثلاً خوش تیپ
- تیپ
- نمونه شاخص از یک دسته، نوع، جنس و صنف، واحدی در نظام کمتر از لشکر، بیشتر از هنگ
پیشنهاد واژه بر اساس جستجوی شما
ضرب و زخم با نوک پای، اردنگ، ضربه ای که با نوک پنجه زنند
ضربه ای که با سرپنجۀ پا به چیزی بزنند، تک پا، اردنگی
ضربه ای که با نوک پنجه پا زده می شود
تیپ سازی (Typecast) در سینما به معنای ایجاد و طراحی شخصیت هایی با ویژگی های مشخص و بارز است که به سرعت و به راحتی برای تماشاگران قابل تشخیص و شناسایی باشند. این شخصیت ها اغلب نمایانگر نوع خاصی از انسان ها یا گروه های اجتماعی هستند و معمولاً ویژگی های خاص، لباس ها، رفتارها و صحبت هایی دارند که آنها را از دیگر شخصیت ها متمایز می کند.
ویژگی های تیپ سازی در سینما:
1. ساده سازی شخصیت ها : تیپ سازی به ساده سازی و برجسته سازی برخی ویژگی های شخصیتی کمک می کند تا تماشاگران بتوانند به سرعت و بدون نیاز به توضیحات زیاد، شخصیت را بشناسند.
2. استفاده از کلیشه ها : در تیپ سازی از کلیشه ها و استریوتایپ ها استفاده می شود. این کلیشه ها می توانند فرهنگی، اجتماعی، یا حتی مبتنی بر ژانر سینمایی باشند.
3. بصری بودن : ظاهر و لباس شخصیت ها در تیپ سازی بسیار مهم است. لباس ها، آرایش، و لوازم جانبی به تماشاگران کمک می کند تا سریعاً نوع شخصیت را تشخیص دهند.
4. رفتار و گفتار : نحوه رفتار، حرکات بدن و نوع گفتار نیز در تیپ سازی نقش مهمی دارند. این عناصر به شخصیت ها عمق و باورپذیری می بخشند.
مثال هایی از تیپ سازی در سینما:
1. قهرمان اکشن : شخصیت هایی مانند جیمز باند یا جان مک کلین در `جان سخت` نمایانگر قهرمان های اکشن هستند. آنها معمولاً شجاع، مقاوم، و دارای توانایی های فیزیکی برجسته ای هستند و در برابر خطرات بزرگ می ایستند.
2. آدم بد : شخصیت های منفی مانند جوکر در فیلم های `بتمن` یا هانس گروبر در `جان سخت`. این شخصیت ها معمولاً دارای ویژگی های منفی بارزی مانند بی رحمی، نیرنگ، و انگیزه های خودخواهانه هستند.
3. مضحک یا دلقک : شخصیت های کمدی مانند مستر بین که با رفتارها و موقعیت های خنده دار و اغراق آمیز خود مخاطب را به خنده می اندازند.
4. دانشمند دیوانه : شخصیت هایی مانند دکتر امت براون در `بازگشت به آینده` یا دکتر استرنج لاو در فیلمی به همین نام. این شخصیت ها معمولاً باهوش و نابغه اما کمی عجیب و غیرقابل پیش بینی هستند.
اهمیت تیپ سازی در سینما:
1. تسهیل در روایت داستان : تیپ سازی به نویسندگان و کارگردانان کمک می کند تا شخصیت ها را سریعاً به تماشاگران معرفی کنند و زمان بیشتری برای پیشبرد داستان داشته باشند.
2. شناخت سریع شخصیت ها : تماشاگران می توانند به سرعت شخصیت ها را شناسایی کرده و با آنها ارتباط برقرار کنند. این امر به ویژه در فیلم های با بازیگران زیاد یا داستان های پیچیده مهم است.
3. ایجاد تعادل و تنوع : تیپ سازی می تواند به ایجاد تعادل و تنوع در شخصیت های فیلم کمک کند و به هر شخصیت ویژگی ها و خصوصیات خاص خود را بدهد.
نتیجه گیری:
تیپ سازی در سینما یک ابزار کارآمد و مهم برای معرفی و توسعه شخصیت ها است. با استفاده از این تکنیک، فیلم سازان می توانند شخصیت هایی قابل تشخیص و به یادماندنی ایجاد کنند که به سرعت و به راحتی با تماشاگران ارتباط برقرار کنند. این تکنیک نه تنها به روایت داستان کمک می کند، بلکه به تعمیق تجربه سینمایی تماشاگران نیز می افزاید.
ویژگی های تیپ سازی در سینما:
1. ساده سازی شخصیت ها : تیپ سازی به ساده سازی و برجسته سازی برخی ویژگی های شخصیتی کمک می کند تا تماشاگران بتوانند به سرعت و بدون نیاز به توضیحات زیاد، شخصیت را بشناسند.
2. استفاده از کلیشه ها : در تیپ سازی از کلیشه ها و استریوتایپ ها استفاده می شود. این کلیشه ها می توانند فرهنگی، اجتماعی، یا حتی مبتنی بر ژانر سینمایی باشند.
3. بصری بودن : ظاهر و لباس شخصیت ها در تیپ سازی بسیار مهم است. لباس ها، آرایش، و لوازم جانبی به تماشاگران کمک می کند تا سریعاً نوع شخصیت را تشخیص دهند.
4. رفتار و گفتار : نحوه رفتار، حرکات بدن و نوع گفتار نیز در تیپ سازی نقش مهمی دارند. این عناصر به شخصیت ها عمق و باورپذیری می بخشند.
مثال هایی از تیپ سازی در سینما:
1. قهرمان اکشن : شخصیت هایی مانند جیمز باند یا جان مک کلین در `جان سخت` نمایانگر قهرمان های اکشن هستند. آنها معمولاً شجاع، مقاوم، و دارای توانایی های فیزیکی برجسته ای هستند و در برابر خطرات بزرگ می ایستند.
2. آدم بد : شخصیت های منفی مانند جوکر در فیلم های `بتمن` یا هانس گروبر در `جان سخت`. این شخصیت ها معمولاً دارای ویژگی های منفی بارزی مانند بی رحمی، نیرنگ، و انگیزه های خودخواهانه هستند.
3. مضحک یا دلقک : شخصیت های کمدی مانند مستر بین که با رفتارها و موقعیت های خنده دار و اغراق آمیز خود مخاطب را به خنده می اندازند.
4. دانشمند دیوانه : شخصیت هایی مانند دکتر امت براون در `بازگشت به آینده` یا دکتر استرنج لاو در فیلمی به همین نام. این شخصیت ها معمولاً باهوش و نابغه اما کمی عجیب و غیرقابل پیش بینی هستند.
اهمیت تیپ سازی در سینما:
1. تسهیل در روایت داستان : تیپ سازی به نویسندگان و کارگردانان کمک می کند تا شخصیت ها را سریعاً به تماشاگران معرفی کنند و زمان بیشتری برای پیشبرد داستان داشته باشند.
2. شناخت سریع شخصیت ها : تماشاگران می توانند به سرعت شخصیت ها را شناسایی کرده و با آنها ارتباط برقرار کنند. این امر به ویژه در فیلم های با بازیگران زیاد یا داستان های پیچیده مهم است.
3. ایجاد تعادل و تنوع : تیپ سازی می تواند به ایجاد تعادل و تنوع در شخصیت های فیلم کمک کند و به هر شخصیت ویژگی ها و خصوصیات خاص خود را بدهد.
نتیجه گیری:
تیپ سازی در سینما یک ابزار کارآمد و مهم برای معرفی و توسعه شخصیت ها است. با استفاده از این تکنیک، فیلم سازان می توانند شخصیت هایی قابل تشخیص و به یادماندنی ایجاد کنند که به سرعت و به راحتی با تماشاگران ارتباط برقرار کنند. این تکنیک نه تنها به روایت داستان کمک می کند، بلکه به تعمیق تجربه سینمایی تماشاگران نیز می افزاید.
با نوک پا ضربه زدنتک پا زدن
نام تجارتی برای مؤسسه های پست خصوصی
تراشه
واژه ای در تبلیغات که مترادف تبلیغ شدید هر فیلم است و در آن از رادیو، تلوزیون و حضور شخصی بازیگران فیلم استفاده می شود
عطارد
یک نوع بست که برای دوختن بلباس بجای دگمه دوخته شود
سرگشته مدهوش حیران
کارد تیز باشد و شمشیر، چاقو
ترکی از تیز پارسی دندان
نهار بز نر تکه درختی ازتیره گل سرخیان که برگهایش مرکب است. گلهایش سفید خوشه یی ومیوه اش ریز و گرد است. چوب این درخت سخت و رنگین و قرمز رنگ است غبیرای بری پرنده انگور
بران، برنده، قاطع غلبه نمودن هم میاید
چوب باریک که بر سر آن آهن نوک نیز بنشانند و با کمان بهدف بیندازند قسمت، بهره، نصیب
نرمی و آهستگی
هر چیز که سر آن تیز باشد
پنبه ریز کرده
برگ نو بر آمده از درخت جوانه
سرگردانی و خودپسندی
لاستیک نازک تویی چرخ اتومبیل یا دوچرخه که از هوا پر میشود
توان و طاقت
انجیر، وسوره نود و پنجمین از قرآن کریم
بنده خود کردن و رام گردانیدن یک دسته ورزشکار در یک رشته از ورزشی
شاهدانه های چینی از گیاهان
خس و خار و خلاشه
نوعی اتومبیل محکم و سبک که از عهده حرکت در جاده های ناهموار برآید
قراقروت