عقاید و تعلیمات آیین بودایی که ترک لذات و شهوات، احتراز از دزدی و دروغ گویی و اعمال ناشایستۀ دیگر، کوشش در کسب علم، تزکیۀ نفس، خدمت به خلق و آزار نرساندن به جانداران را توصیه می کند
عقاید و تعلیمات آیین بودایی که ترک لذات و شهوات، احتراز از دزدی و دروغ گویی و اعمال ناشایستۀ دیگر، کوشش در کسب علم، تزکیۀ نفس، خدمت به خلق و آزار نرساندن به جانداران را توصیه می کند
تیره موردیها درخت یا درختچه هایی هستند با برگهای متقابل و بی دمبرگ و گلهای پنج یا چهار قسمتی و کاسبرگهای ضخیم و گلبرگهای نازک و پرچمهای بسیار، تخمدان آنها که کاملاً در زیر کاسبرگها قرار گرفته دارای دو یا چند خانه است و در هر خانه دو یا چندین تخمک است، میوۀ آنها به صورت سته یا انار است، انواع عمده آن عبارت است از: 1- مورد که میوه اش آس دانه نامیده می شود، 2- اکالیپتوس که از درختان مناطق گرم استرالیایی و دارای دمبرگهای معطر است، میخک که غنچه های ناشکفتۀ آن شبیه به میخ است و به نام میخک در ادویۀ خوراکی به کار می رود، (این میخک را با گل میخک نباید اشتباه کرد)، گل آویز زینتی و رنگ قرمز مخصوص دارد و گل ساعت، (ازگیاه شناسی گل گلاب صص 262-261)، و رجوع به مورد شود
تیره موردیها درخت یا درختچه هایی هستند با برگهای متقابل و بی دمبرگ و گلهای پنج یا چهار قسمتی و کاسبرگهای ضخیم و گلبرگهای نازک و پرچمهای بسیار، تخمدان آنها که کاملاً در زیر کاسبرگها قرار گرفته دارای دو یا چند خانه است و در هر خانه دو یا چندین تخمک است، میوۀ آنها به صورت سته یا انار است، انواع عمده آن عبارت است از: 1- مورد که میوه اش آس دانه نامیده می شود، 2- اکالیپتوس که از درختان مناطق گرم استرالیایی و دارای دمبرگهای معطر است، میخک که غنچه های ناشکفتۀ آن شبیه به میخ است و به نام میخک در ادویۀ خوراکی به کار می رود، (این میخک را با گل میخک نباید اشتباه کرد)، گل آویز زینتی و رنگ قرمز مخصوص دارد و گل ساعت، (ازگیاه شناسی گل گلاب صص 262-261)، و رجوع به مورد شود
نام صحابی است و مناقب او بسیار. (آنندراج) : از این مشت ریاست جوی رعنا، هیچ نگشاید مسلمانی ز سلمان جوی، درد دین ز بودردا. سنایی. فروشد آفتاب دین برآمد روز بی دینان کجا شد درد بودردا و آن اسلام سلمانی. سنایی. رجوع به ابودردا عویمربن عامر... شود
نام صحابی است و مناقب او بسیار. (آنندراج) : از این مشت ریاست جوی رعنا، هیچ نگشاید مسلمانی ز سلمان جوی، درد دین ز بودردا. سنایی. فروشد آفتاب دین برآمد روز بی دینان کجا شد درد بودردا و آن اسلام سلمانی. سنایی. رجوع به ابودردا عویمربن عامر... شود
پرستش و بندگی. (منتهی الارب). عبوده. (اقرب الموارد). رجوع به عبودت و عبودیت شود، در اصطلاح عرفا وفاء به عهود و حفظ حدود و رضای بموجود و صبر بر مفقود است. (تعریفات)
پرستش و بندگی. (منتهی الارب). عبوده. (اقرب الموارد). رجوع به عبودت و عبودیت شود، در اصطلاح عرفا وفاء به عهود و حفظ حدود و رضای بموجود و صبر بر مفقود است. (تعریفات)
مأخوذ از یونانی، درخت سفیدار، (ناظم الاطباء)، درخت سپیدار باشد و آن نوعی از بید است و بعضی، درخت پده و پشه غال را نیز گفته اند که بعربی شجرهالبق خوانند، (برهان) (آنندراج)، دروار، (فهرست مخزن الادویه) (تحفۀ حکیم مؤمن)، نشم الاسود، (یادداشت بخط مؤلف)، رجوع به نشم و دردار و لکلرک ج 1 ص 291 و ج 2 ص 83 شود
مأخوذ از یونانی، درخت سفیدار، (ناظم الاطباء)، درخت سپیدار باشد و آن نوعی از بید است و بعضی، درخت پده و پشه غال را نیز گفته اند که بعربی شجرهالبق خوانند، (برهان) (آنندراج)، دروار، (فهرست مخزن الادویه) (تحفۀ حکیم مؤمن)، نشم الاسود، (یادداشت بخط مؤلف)، رجوع به نشم و دردار و لکلرک ج 1 ص 291 و ج 2 ص 83 شود
خود آی آمده فرق سخن عشق و خرد خواستم از دل - گفت} آمده {دیگر بود و} ساخته {دیگر (شریف) نااندیش ناگه آی ناگه آینده زود انداز بنگرید به بداهه بدون اندیشه سخن گفتن یا شعر سرودن نیندیشیده نا اندیش
خود آی آمده فرق سخن عشق و خرد خواستم از دل - گفت} آمده {دیگر بود و} ساخته {دیگر (شریف) نااندیش ناگه آی ناگه آینده زود انداز بنگرید به بداهه بدون اندیشه سخن گفتن یا شعر سرودن نیندیشیده نا اندیش