ناحیه ای از نواحی نیشابور... در باروبقی از نواحی نیشابور مردم سپاهی جلد باشند یاغی، قصد آنجا کردند و موضعی بغایت محکم است... (تاریخ مبارک غازانی چ 1258 انگلستان ص 29)
ناحیه ای از نواحی نیشابور... در باروبقی از نواحی نیشابور مردم سپاهی جلد باشند یاغی، قصد آنجا کردند و موضعی بغایت محکم است... (تاریخ مبارک غازانی چ 1258 انگلستان ص 29)
همان بارمبو و بارنبو باشد. یک نوع ریحان خوشبوی است (کذا) فی مجمعالفرس. (شعوری ج 1 ورق 198). رجوع به بارمبو و بارنبو و دمزن شود، قلعه. (برهان) (آنندراج) (انجمن آرا) (شعوری ج 1 ورق 188). و مجازاً در قلعه هم استعمال میشود که دارای حصار است. (فرهنگ نظام) ، برج. (ناظم الاطباء) (شعوری ج 1 ورق 188) ، کنگرۀ دیوار. (ناظم الاطباء)
همان بارمبو و بارنبو باشد. یک نوع ریحان خوشبوی است (کذا) فی مجمعالفرس. (شعوری ج 1 ورق 198). رجوع به بارمبو و بارنبو و دِمزن شود، قلعه. (برهان) (آنندراج) (انجمن آرا) (شعوری ج 1 ورق 188). و مجازاً در قلعه هم استعمال میشود که دارای حصار است. (فرهنگ نظام) ، برج. (ناظم الاطباء) (شعوری ج 1 ورق 188) ، کنگرۀ دیوار. (ناظم الاطباء)
حالت و کیفیت بیرونق. کسادی. تق و لقی. ناروایی. عدم رواج: تا نور جان و ظل خدائی نهفته خاک بیرونقی بخلق خدای اندر آمده. خاقانی. برونق توانم من این کارکرد به بیرونقی کار ناید ز مرد. نظامی. کار چو بیرونقی از نور برد قصه بدستوری دستور برد. نظامی
حالت و کیفیت بیرونق. کسادی. تق و لقی. ناروایی. عدم رواج: تا نور جان و ظل خدائی نهفته خاک بیرونقی بخلق خدای اندر آمده. خاقانی. برونق توانم من این کارکرد به بیرونقی کار ناید ز مرد. نظامی. کار چو بیرونقی از نور برد قصه بدستوری دستور برد. نظامی
لقب میرزاتقی از رجال مهم دورۀ صفوی است که ابتدا در دورۀ شاه عباس بزرگ وزیر مازندران شد و آبادی آن ایالت مرهون مساعی او بود. در زمان شاه صفی، اعتماد الدوله (وزیر اعظم) شد. و در 20 شعبان 1055 بقتل رسید. رجوع به فهرست عالم آرای عباسی چ امیرکبیر و هشت مقالۀ تاریخی و ادبی، نصرالله فلسفی، ص 129 تا 157 شود
لقب میرزاتقی از رجال مهم دورۀ صفوی است که ابتدا در دورۀ شاه عباس بزرگ وزیر مازندران شد و آبادی آن ایالت مرهون مساعی او بود. در زمان شاه صفی، اعتماد الدوله (وزیر اعظم) شد. و در 20 شعبان 1055 بقتل رسید. رجوع به فهرست عالم آرای عباسی چ امیرکبیر و هشت مقالۀ تاریخی و ادبی، نصرالله فلسفی، ص 129 تا 157 شود