مصغر انسان. (ناظم الاطباء). مصغر انسان است بزیادۀ ’یا’ بعد از ’سین’ برخلاف قیاس و بعضی گفته اند اصل انسان، انسیان بوده که بجهت تخفیف یاء آن را حذف کرده اند از اینرو در تصغیر آن یاء بازگردانده میشود و انیسیان میگویند. (آنندراج)
مصغر انسان. (ناظم الاطباء). مصغر انسان است بزیادۀ ’یا’ بعد از ’سین’ برخلاف قیاس و بعضی گفته اند اصل انسان، انسیان بوده که بجهت تخفیف یاء آن را حذف کرده اند از اینرو در تصغیر آن یاء بازگردانده میشود و انیسیان میگویند. (آنندراج)
انیمیشن (Animation) یا پویانمایی به هنری اطلاق می شود که در آن تصاویر به صورت پی درپی نمایش داده می شوند تا توهم حرکت را ایجاد کنند. این هنر می تواند شامل طراحی های دستی، مدل های سه بعدی، و حتی تصاویر واقعی باشد. تاریخچه انیمیشن از دوران ابتدایی شروع شده و با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی به شکل های مختلفی تکامل یافته است. اولین نمونه های انیمیشن شامل چرخه های حرکتی ساده در دستگاه های اولیه مانند زوئتروپ و فلیپ بوک بود. با ظهور سینما و تکنولوژی های جدید، انیمیشن به شکلی هنری و صنعتی تبدیل شد. انواع انیمیشن 1. انیمیشن دستی (۲D) : - مثال ها : فیلم های کلاسیک دیزنی مانند `سفیدبرفی و هفت کوتوله`. - روش : تصاویر دستی کشیده می شوند و به ترتیب نمایش داده می شوند تا حرکت ایجاد شود. 2. انیمیشن رایانه ای (۳D) : - مثال ها : `داستان اسباب بازی` و `منجمد`. - روش : مدل های سه بعدی در نرم افزارهای کامپیوتری ساخته می شوند و با استفاده از تکنیک های مختلف حرکت داده می شوند. 3. استاپ موشن : - مثال ها : `کورالاین` و `والاس و گرومیت`. - روش : مدل ها و عروسک ها به صورت دستی حرکت داده می شوند و عکس های هر حرکت به ترتیب گرفته می شوند. 4. موشن گرافیکس : - مثال ها : تیتراژ ابتدایی فیلم ها و تبلیغات تلویزیونی. - روش : استفاده از گرافیک های رایانه ای برای ایجاد حرکت و انیمیشن های ساده. فرآیند تولید انیمیشن 1. پیش تولید : - داستان و فیلم نامه : نوشتن داستان و فیلمنامه. - استوری بورد : طراحی استوری بورد برای برنامه ریزی صحنه ها و شات ها. - طراحی شخصیت ها و محیط ها : طراحی شخصیت ها، محیط ها و جزئیات دیگر. 2. تولید : - انیمیت کردن : ایجاد حرکت برای شخصیت ها و عناصر دیگر. - رندرینگ : تبدیل مدل ها و صحنه ها به تصاویر نهایی. 3. پس تولید : - ویرایش و تدوین : مونتاژ صحنه ها و اعمال افکت های نهایی. - صداگذاری : اضافه کردن دیالوگ ها، موسیقی و افکت های صوتی. کاربردهای انیمیشن - فیلم ها و سریال های تلویزیونی : ارائه داستان های تخیلی و ماجراجویی. - تبلیغات : جذب مخاطب و تبلیغ محصولات. - آموزش : ارائه مفاهیم آموزشی به صورت جذاب و قابل فهم. - بازی های ویدیویی : ایجاد حرکات و صحنه های بازی. نتیجه گیری انیمیشن یک هنر چندبعدی است که با استفاده از تکنولوژی و خلاقیت می تواند داستان ها و مفاهیم مختلفی را به صورت بصری و جذاب به مخاطبان ارائه دهد. با پیشرفت تکنولوژی، آینده انیمیشن روشن تر و هیجان انگیزتر خواهد بود.
انیمیشن (Animation) یا پویانمایی به هنری اطلاق می شود که در آن تصاویر به صورت پی درپی نمایش داده می شوند تا توهم حرکت را ایجاد کنند. این هنر می تواند شامل طراحی های دستی، مدل های سه بعدی، و حتی تصاویر واقعی باشد. تاریخچه انیمیشن از دوران ابتدایی شروع شده و با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی به شکل های مختلفی تکامل یافته است. اولین نمونه های انیمیشن شامل چرخه های حرکتی ساده در دستگاه های اولیه مانند زوئتروپ و فلیپ بوک بود. با ظهور سینما و تکنولوژی های جدید، انیمیشن به شکلی هنری و صنعتی تبدیل شد. انواع انیمیشن 1. انیمیشن دستی (۲D) : - مثال ها : فیلم های کلاسیک دیزنی مانند `سفیدبرفی و هفت کوتوله`. - روش : تصاویر دستی کشیده می شوند و به ترتیب نمایش داده می شوند تا حرکت ایجاد شود. 2. انیمیشن رایانه ای (۳D) : - مثال ها : `داستان اسباب بازی` و `منجمد`. - روش : مدل های سه بعدی در نرم افزارهای کامپیوتری ساخته می شوند و با استفاده از تکنیک های مختلف حرکت داده می شوند. 3. استاپ موشن : - مثال ها : `کورالاین` و `والاس و گرومیت`. - روش : مدل ها و عروسک ها به صورت دستی حرکت داده می شوند و عکس های هر حرکت به ترتیب گرفته می شوند. 4. موشن گرافیکس : - مثال ها : تیتراژ ابتدایی فیلم ها و تبلیغات تلویزیونی. - روش : استفاده از گرافیک های رایانه ای برای ایجاد حرکت و انیمیشن های ساده. فرآیند تولید انیمیشن 1. پیش تولید : - داستان و فیلم نامه : نوشتن داستان و فیلمنامه. - استوری بورد : طراحی استوری بورد برای برنامه ریزی صحنه ها و شات ها. - طراحی شخصیت ها و محیط ها : طراحی شخصیت ها، محیط ها و جزئیات دیگر. 2. تولید : - انیمیت کردن : ایجاد حرکت برای شخصیت ها و عناصر دیگر. - رندرینگ : تبدیل مدل ها و صحنه ها به تصاویر نهایی. 3. پس تولید : - ویرایش و تدوین : مونتاژ صحنه ها و اعمال افکت های نهایی. - صداگذاری : اضافه کردن دیالوگ ها، موسیقی و افکت های صوتی. کاربردهای انیمیشن - فیلم ها و سریال های تلویزیونی : ارائه داستان های تخیلی و ماجراجویی. - تبلیغات : جذب مخاطب و تبلیغ محصولات. - آموزش : ارائه مفاهیم آموزشی به صورت جذاب و قابل فهم. - بازی های ویدیویی : ایجاد حرکات و صحنه های بازی. نتیجه گیری انیمیشن یک هنر چندبعدی است که با استفاده از تکنولوژی و خلاقیت می تواند داستان ها و مفاهیم مختلفی را به صورت بصری و جذاب به مخاطبان ارائه دهد. با پیشرفت تکنولوژی، آینده انیمیشن روشن تر و هیجان انگیزتر خواهد بود.
انجدان، گیاهی با ساقه های ستبر و میان تهی، برگ های سوراخ دار، گل های چتری، میوۀ سیاه و بدبو و ریشۀ راست و ستبر که از آن صمغی تلخ می گیرند، انگژه، انگدان، انگژد، انگوژه، رافه
اَنجُدان، گیاهی با ساقه های ستبر و میان تهی، برگ های سوراخ دار، گل های چتری، میوۀ سیاه و بدبو و ریشۀ راست و ستبر که از آن صمغی تلخ می گیرند، اَنگُژه، اَنگُدان، اَنگُژَد، اَنگوژه، رافِه
گیاهی از خانوادۀ چتریان، با برگ های باریک خوش بو شبیه شبت، گل های سفید و چتری، تخم های ریز، سبز رنگ و معطر، جوشاندۀ تخم آن در طب استعمال می شود، در نفخ معده، دل درد، سوء هضم، تشنج، ضعف قوای دماغی، درد سینه و بواسیر نافع است، بادیان رومی، رازیانۀ رومی، زیرۀ رومی
گیاهی از خانوادۀ چتریان، با برگ های باریک خوش بو شبیه شبت، گل های سفید و چتری، تخم های ریز، سبز رنگ و معطر، جوشاندۀ تخم آن در طب استعمال می شود، در نفخ معده، دل درد، سوء هضم، تشنج، ضعف قوای دماغی، درد سینه و بواسیر نافع است، بادیان رومی، رازیانۀ رومی، زیرۀ رومی
در آیین زردشتی فرشتۀ موکل بر نکاح، روز سی ام از هر ماه خورشیدی، برای مثال سفندارمذماه رفته تمام / به روزی که خوانی انیرانش نام ی در این روز زردشت پاکیزه دین / درآمد سوی حد ایران زمین (زراتشت بهرام - لغت نامه - انیران) غیر ایرانی، غیر ایران
در آیین زردشتی فرشتۀ موکل بر نکاح، روز سی ام از هر ماه خورشیدی، برای مِثال سفندارمذماه رفته تمام / به روزی که خوانی انیرانش نام ی در این روز زردشت پاکیزه دین / درآمد سوی حد ایران زمین (زراتشت بهرام - لغت نامه - انیران) غیر ایرانی، غیر ایران
بر وزن مجوسیان، شقایق را گویندو آن نوعی از لاله باشد و در صحاح الادویه به همین معنی به اسقاط نون آخر ’انومیا’ آورده است و گفته است که این لغت رومی است، والله اعلم. (برهان) (آنندراج) ، انس گیرنده. (ناظم الاطباء). خوگرفته شده. (غیاث اللغات). همدم و غمخوار و مصاحب. (غیاث اللغات). همدم و یار و رفیق و دوست و مصاحب، هم خو و هم طبع و هم خصلت. (ناظم الاطباء) : خود باش انیس خود مطلب کس که پیل را هم گوش بهتر ازپر طاوس پشه ران. خاقانی. - انیس اعضا، کنایه از چشم است. (انجمن آرا) (هفت قلزم) (آنندراج) (برهان). - ، اشاره به محبوب و مطلوب نیز هست. (هفت قلزم) (برهان) (آرای ناصری) (آنندراج). ، هرچیز مأنوس. (آنندراج) (ناظم الاطباء) (منتهی الارب) ، کسی. (منتهی الارب). احد. (مهذب الاسماء) : ما بالدار انیس ای احد. (منتهی الارب) (ناظم الاطباء) ، در خانه کسی، احدی نیست، خروس. (آنندراج) (ناظم الاطباء) (منتهی الارب)
بر وزن مجوسیان، شقایق را گویندو آن نوعی از لاله باشد و در صحاح الادویه به همین معنی به اسقاط نون آخر ’انومیا’ آورده است و گفته است که این لغت رومی است، والله اعلم. (برهان) (آنندراج) ، انس گیرنده. (ناظم الاطباء). خوگرفته شده. (غیاث اللغات). همدم و غمخوار و مصاحب. (غیاث اللغات). همدم و یار و رفیق و دوست و مصاحب، هم خو و هم طبع و هم خصلت. (ناظم الاطباء) : خود باش انیس خود مطلب کس که پیل را هم گوش بهتر ازپر طاوس پشه ران. خاقانی. - انیس اعضا، کنایه از چشم است. (انجمن آرا) (هفت قلزم) (آنندراج) (برهان). - ، اشاره به محبوب و مطلوب نیز هست. (هفت قلزم) (برهان) (آرای ناصری) (آنندراج). ، هرچیز مأنوس. (آنندراج) (ناظم الاطباء) (منتهی الارب) ، کسی. (منتهی الارب). احد. (مهذب الاسماء) : ما بالدار انیس ای احد. (منتهی الارب) (ناظم الاطباء) ، در خانه کسی، احدی نیست، خروس. (آنندراج) (ناظم الاطباء) (منتهی الارب)
طایفه ای از مردم قزوین که بنا بقول حمدالله مستوفی اصلشان از نسل انس بن مالک بوده است. (تاریخ گزیده چ لندن ص 847) (از سعدی تا جامی ص 113) ، خلاصی یافتن. (ناظم الاطباء). به شتاب رهایی یافتن. (از اقرب الموارد)
طایفه ای از مردم قزوین که بنا بقول حمدالله مستوفی اصلشان از نسل انس بن مالک بوده است. (تاریخ گزیده چ لندن ص 847) (از سعدی تا جامی ص 113) ، خلاصی یافتن. (ناظم الاطباء). به شتاب رهایی یافتن. (از اقرب الموارد)
دهی است از دهستان برزاوند شهرستان اردستان. در 48هزارگزی جنوب اردستان و 16هزارگزی جنوب غربی راه اردستان به نائین، در منطقۀ کوهستانی معتدل هوایی واقع است و 2556 تن سکنه دارد. آبش از قنات، محصولات عمده اش غلات، خشکبار، لبنیات، کتیرا و شغل مردمش زراعت است. (از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 10)
دهی است از دهستان برزاوند شهرستان اردستان. در 48هزارگزی جنوب اردستان و 16هزارگزی جنوب غربی راه اردستان به نائین، در منطقۀ کوهستانی معتدل هوایی واقع است و 2556 تن سکنه دارد. آبش از قنات، محصولات عمده اش غلات، خشکبار، لبنیات، کتیرا و شغل مردمش زراعت است. (از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 10)
گیاهی از تیره ّ چتریان که علفی است و پایا میباشد. این گیاه در اکثر صحاری ایران فراوانست. ارتفاعش 2 تا 5، 2 متر و ریشه اش راست و ستبر است ابر کبیر حلتیت انجدان انگوزاکما انگیان
گیاهی از تیره ّ چتریان که علفی است و پایا میباشد. این گیاه در اکثر صحاری ایران فراوانست. ارتفاعش 2 تا 5، 2 متر و ریشه اش راست و ستبر است ابر کبیر حلتیت انجدان انگوزاکما انگیان
یونانی تازی شده رازیانه رومی ازگیاهان گیاهی از تیره چتریان که یکساله است و ارتفاعش تا 50 سانتیمتر میرسد. برگهایش بشکل شبت و گلهایش چتری و میوه اش کوچک است و عطر تندی دارد رازیانج شامی بادیان رومی
یونانی تازی شده رازیانه رومی ازگیاهان گیاهی از تیره چتریان که یکساله است و ارتفاعش تا 50 سانتیمتر میرسد. برگهایش بشکل شبت و گلهایش چتری و میوه اش کوچک است و عطر تندی دارد رازیانج شامی بادیان رومی
شیوه ای در فیلمسازی که در آن با گرفتن عکس های پی در پی از عروسک، نقاشی، نوشته و مانند آن تصویر متحرک تهیه شده و فیلم ساخته می شود، تصاویر متحرک، پویانمایی
شیوه ای در فیلمسازی که در آن با گرفتن عکس های پی در پی از عروسک، نقاشی، نوشته و مانند آن تصویر متحرک تهیه شده و فیلم ساخته می شود، تصاویر متحرک، پویانمایی