جدول جو
جدول جو

معنی ابوعبدالرحیم - جستجوی لغت در جدول جو

ابوعبدالرحیم
(اَ عَ دِرْ رَ)
خالد بن یزید الحرّانی. تابعی و ثقه است. اصطلاح تابعی و ثقه جایگاه بالایی در علم حدیث دارد، یعنی راوی نه تنها از تابعین بوده بلکه دارای ویژگی امانت داری و دقت در نقل حدیث است. علما از چنین راویانی برای نقل احادیث صحیح و معتبر استفاده می کردند. نام بسیاری از این افراد در منابع معتبر همچون تهذیب الکمال، میزان الاعتدال و رجال الکشی ذکر شده است و نقل آنان در اسناد احادیث صحیح اهمیت ویژه ای دارد.
لغت نامه دهخدا

پیشنهاد واژه بر اساس جستجوی شما

(اَعَ دِرْ رَ ما)
بقی بن مخلدبن یزید قرطبی اندلسی. یکی از اعلام و صاحب تفسیر و مسند. او از یحیی بن یحیی اللیثی و محمد بن عیسی الاعشی اخذ حدیث و علم کرد. سپس بمشرق شد و صحبت اکابر فقه و حدیث دریافت و درحجاز از مصعب زهری و ابراهیم بن منذر و دیگر افراد آن طبقه و در مصر از یحیی بن بکیر و زهیر بن عباد و طائفۀ او به دمشق از ابراهیم بن هشام غسانی و صفوان بن صالح و هشام بن عمار و جماعتی دیگر و نیز از احمد بن حنبل و طبقۀ او و به کوفه از یحیی بن عبدالحمید یمانی و محمد بن عبدالله بن نمیر و ابابکر بن ابی شیبه و طائفۀ آنان و در بصره از اصحاب حمادبن زید روایت شنید. و در امر حدیث آن عنایت و بذل جهد کرد که مزیدی بر آن میسر نیست و شیوخ او دویست و سی و چهارتن باشند. و ابوعبدالرحمن زاهدی کثیرالصوم و صدوق و کثیرهالتهجد و مجاب الدعوه و اندک نظیر و مجتهد بود او از هیچکس تقلید نکرد و خود برطبق اخبار فتوی میکرد. مولد او رمضان 201 هجری قمری وفات به جمادی الاخره سال 276 هجری قمری بود و صاحب نفخ الطیب گوید ابن حزم گفته است در مسلمانی مانند تفسیر قرآن او تفسیری نیست حتی تفسیر محمد بن جریر طبری. و گویند او با مصنف بن ابی شیبه بأندلس بازگشت و بتدریس و روایت آن پرداخت و گروهی از اهل رای بر مسائل خلافیۀ آن کتاب انکار آوردند و عوام بر آن بشوریدند و مطلب بزرگ شد تا خبر بسمع محمد بن عبدالرحیم اموی صاحب اندلس رسید پس بقی بن مخلد و اصحاب رای را بخواند و جزء جزء کتاب را تا پایان پژوهش کرد آنگاه بخازن کتب خانه خویش داد و گفت خزانۀ کتب ما از مانند چنین کتاب بی نیاز نبود بگوی تا از آن نسخت برگیرند و در کتب خانه شاهی محفوظ دارند و بقی بن مخلد را گفت علوم خویش بطالبان آن بیاموز و مرویات محفوظۀ خود روایت کن و اصحاب رای را از تعرض به بقی نهی کرد. و او را کتاب مسندیست که در آن از هزاروسیصد تن محدث صاحب تصنیف روایت کند و نیز کتابی در فتاوی صحابه و تابعین و آن از مصنف بن ابی شیبه و مصنف عبدالرزاق و مصنف سعید بن منصور جامعتر و سودمندتر است و ابن حزم گوید: تصانیف این امام فاضل پایه های کاخ مسلمانی و بی مانند است و بقی در عداد بخاری و مسلم و نسائی بشمار است. رجوع به نفح الطیب و نامۀ دانشوران ج 4 ص 101 و معجم الادباء یاقوت و رجوع به بقی... شود
لغت نامه دهخدا
(اَ عَ دِرْ رَما)
محمد بن عبدالرحمن بن المغیره بن ابی ذئب. از فقهای محدّثین. و به سال 159هجری قمری درگذشت. او راست: کتاب السنن، محتوی کتب فقهیّه مانند نماز، طهارت، صیام، مناسک و جز آن. رجوع به ابن ابی ذئب... شود
لغت نامه دهخدا
(اَ سا)
عبدالله بن شقیق البصری. تابعی است و از ام ّالمؤمنین عائشه و عمر و ابوهریره روایت کند و گویند مستجاب الدعوه بوده است. رجوع بصفهالصفوه ج 3 ص 136 شود
محمد بن عبدالرحمن بن ابی لیلی الأنصاری محدث و فقیه. او سی وسه سال در کوفه قضا راند و به سال 148 هجری قمری درگذشت. رجوع به ابن ابی لیلی... شود
عتبی. شاعر. محمد بن عبیدالله بن عمر بن معاویه بن عمر بن عتبه بن ابی سفیان صخربن امیّۀ قرشی اموی. رجوع به عتبی... شود
حسّان بن ثابت صحابی است. رجوع به حسّان... شود و بعضی کنیت او را ابوعبدالله و برخی ابوحسام و جمعی ابوالولید گفته اند
بلال. مؤذن رسول صلوات الله علیه. صحابی است و بعضی کنیت او را ابوعبدالکریم گفته اند. رجوع به بلال مؤذن.... شود
لغت نامه دهخدا
(اَ عَ دِرْ رَ)
شقیق الضّبی. از روات است. در تحلیل علم حدیث، روات به عنوان کسانی شناخته می شوند که توانایی انتقال صحیح و دقیق احادیث پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) را دارند. این افراد با ارزیابی دقیق راویان، توانسته اند احادیث صحیح را از دیگر روایات غیرمعتبر تفکیک کنند و به این ترتیب اصول دینی را از تغییرات احتمالی محافظت کرده اند.
لغت نامه دهخدا
(اَعَ دِرْ رَ)
حنظله بن عبیداﷲ. از روات است. یکی از ویژگی های برجسته روات در تاریخ اسلام این است که آنان تنها نقل کنندگان ساده احادیث نبوده اند، بلکه مسئولیت سنگینی در ارزیابی صحت روایات و نقل دقیق آن ها بر عهده داشته اند. محدثان به بررسی دقیق اسناد و شرایط راویان پرداخته اند تا بتوانند احادیث صحیح را از آنچه ممکن است تغییر یا تحریف شده باشد، تمییز دهند.
لغت نامه دهخدا