از یونانی آپ دیختی خس، این اصطلاح در تداول ارسطو معنی قضیۀ برهانی میدهد یعنی قضیه ای مسلمه که برهان بر آن قائم شده و قابل نقض نیست. و ابن الندیم گوید: و هو آنالوطیقا الثانی و مراد ابن الندیم مبحث البرهان منطق ارسطو است. و کانت فیلسوف آلمان نیز این لفظ را در معنائی نزدیک بمصطلح ارسطو استعمال می کند. ابن الندیم کلمه را ابودیقطیقا آورده است و آن به اصل یونانی اشبه است
از یونانی آپ ُدیختی خُس، این اصطلاح در تداول ارسطو معنی قضیۀ برهانی میدهد یعنی قضیه ای مسلمه که برهان بر آن قائم شده و قابل نقض نیست. و ابن الندیم گوید: و هو آنالوطیقا الثانی و مراد ابن الندیم مبحث البرهان منطق ارسطو است. و کانت فیلسوف آلمان نیز این لفظ را در معنائی نزدیک بمصطلح ارسطو استعمال می کند. ابن الندیم کلمه را ابودیقطیقا آورده است و آن به اصل یونانی اشبه است
این اصطلاح در کتب ارسطو معنی قضیه برهانی میدهد یعنی قضیه مسلمه که برهان برآن قایم شده و قابل نقض نیست. ابن الندیم و گروهی دیگر آنرا آنالوطیقای ثانی مینامند و مرادشان مبحث برهان منطق ارسطوست و کانت فیلسوف آلمانی نیز این لفظ را در معنایی نزدیک بمعنای مصطلح ارسطو بکار برده است
این اصطلاح در کتب ارسطو معنی قضیه برهانی میدهد یعنی قضیه مسلمه که برهان برآن قایم شده و قابل نقض نیست. ابن الندیم و گروهی دیگر آنرا آنالوطیقای ثانی مینامند و مرادشان مبحث برهان منطق ارسطوست و کانت فیلسوف آلمانی نیز این لفظ را در معنایی نزدیک بمعنای مصطلح ارسطو بکار برده است