مقدمه مفهومی سرعت (Velocity) در علوم کامپیوتر مفهومی چندبعدی است که هم در محاسبات فیزیکی و هم در مدیریت پروژه های نرم افزاری کاربرد دارد. در فیزیک محاسباتی، سرعت به عنوان مشتق موقعیت نسبت به زمان تعریف می شود و دارای مقدار و جهت است (برخلاف کمیت اسکالر مانند speed). در متدولوژی های چابک مانند اسکرام، velocity معیاری برای اندازه گیری میزان کار تکمیل شده توسط تیم در هر اسپرینت است. کاربردهای فنی در بازی سازی و شبیه سازی های فیزیکی، سرعت برای محاسبه حرکت اجسام استفاده می شود. در شبکه های کامپیوتری، سرعت انتقال داده معمولاً با واحدهایی مانند بیت بر ثانیه اندازه گیری می شود. در مدیریت پروژه، velocity معیاری کلیدی برای برنامه ریزی اسپرینت های آینده بر اساس عملکرد گذشته تیم است. انواع سرعت در محاسبات 1- سرعت خطی: تغییر مکان در واحد زمان در راستای مستقیم 2- سرعت زاویه ای: نرخ تغییر زاویه در واحد زمان 3- سرعت لحظه ای: مشتق موقعیت نسبت به زمان در یک لحظه خاص 4- سرعت متوسط: نسبت جابجایی کل به زمان کل پیاده سازی در کد در بازی سازی با Unity: void Update() { float speed = 10f; float moveHorizontal = Input.GetAxis(’’Horizontal’’); float moveVertical = Input.GetAxis(’’Vertical’’); Vector3 movement = new Vector3(moveHorizontal, 0.0f, moveVertical); GetComponent().velocity = movement * speed; } مفاهیم پیشرفته - سرعت در پردازش موازی: اندازه گیری با معیارهایی مانند speedup و efficiency - سرعت در الگوریتم ها: تحلیل پیچیدگی زمانی - سرعت در یادگیری ماشین: نرخ یادگیری (learning rate) چالش ها و راهکارها 1- محاسبه سرعت در سیستم های غیرخطی 2- مدیریت سرعت در محیط های بلادرنگ 3- بهینه سازی سرعت اجرای کد 4- اندازه گیری سرعت در سیستم های توزیع شده
مقدمه مفهومی سرعت (Velocity) در علوم کامپیوتر مفهومی چندبعدی است که هم در محاسبات فیزیکی و هم در مدیریت پروژه های نرم افزاری کاربرد دارد. در فیزیک محاسباتی، سرعت به عنوان مشتق موقعیت نسبت به زمان تعریف می شود و دارای مقدار و جهت است (برخلاف کمیت اسکالر مانند speed). در متدولوژی های چابک مانند اسکرام، velocity معیاری برای اندازه گیری میزان کار تکمیل شده توسط تیم در هر اسپرینت است. کاربردهای فنی در بازی سازی و شبیه سازی های فیزیکی، سرعت برای محاسبه حرکت اجسام استفاده می شود. در شبکه های کامپیوتری، سرعت انتقال داده معمولاً با واحدهایی مانند بیت بر ثانیه اندازه گیری می شود. در مدیریت پروژه، velocity معیاری کلیدی برای برنامه ریزی اسپرینت های آینده بر اساس عملکرد گذشته تیم است. انواع سرعت در محاسبات 1- سرعت خطی: تغییر مکان در واحد زمان در راستای مستقیم 2- سرعت زاویه ای: نرخ تغییر زاویه در واحد زمان 3- سرعت لحظه ای: مشتق موقعیت نسبت به زمان در یک لحظه خاص 4- سرعت متوسط: نسبت جابجایی کل به زمان کل پیاده سازی در کد در بازی سازی با Unity: void Update() { float speed = 10f; float moveHorizontal = Input.GetAxis(’’Horizontal’’); float moveVertical = Input.GetAxis(’’Vertical’’); Vector3 movement = new Vector3(moveHorizontal, 0.0f, moveVertical); GetComponent().velocity = movement * speed; } مفاهیم پیشرفته - سرعت در پردازش موازی: اندازه گیری با معیارهایی مانند speedup و efficiency - سرعت در الگوریتم ها: تحلیل پیچیدگی زمانی - سرعت در یادگیری ماشین: نرخ یادگیری (learning rate) چالش ها و راهکارها 1- محاسبه سرعت در سیستم های غیرخطی 2- مدیریت سرعت در محیط های بلادرنگ 3- بهینه سازی سرعت اجرای کد 4- اندازه گیری سرعت در سیستم های توزیع شده