جدول جو
جدول جو

معنی nta - جستجوی لغت در جدول جو

nta
موم
دیکشنری سواحیلی به فارسی

پیشنهاد واژه بر اساس جستجوی شما

تصویری از Pseudo Documentary
تصویر Pseudo Documentary
شبه مستند (Pseudo-Documentary) یا مستند ساختگی گونه ای فیلم یا برنامه تلویزیونی است که در آن، رویدادها به صورت ساختگی، اما در قالب مستند و غیرداستانی ارائه می شود. این ژانر با به کارگیری عناصر و صحنه های غیرواقعی، ولی با ظاهر مستند واقعی، به بیان و تحلیل مسائل و رویدادهای مورد نظر کارگردان می پردازد؛ به همین دلیل به این گونه، مستند دروغین یا مستند دروغ گو نیز گفته می شود. اگر شبه مستند، حالت طنز و شوخی را نیز در خود داشته باشد به آن مستندنما (Mockumentary) می گویند.
فرهنگ اصطلاحات سینمایی
تصویری از Complementary Lighting
تصویر Complementary Lighting
نور مکمل (Complementary Lighting) در فیلم سازی به نوعی نورپردازی اشاره دارد که هدف آن بهبود یا تکمیل نور اصلی و ایجاد تعادل در روشنایی صحنه است. این تکنیک می تواند شامل استفاده از نورهای مختلف برای تکمیل نور اصلی و کاهش سایه ها، افزودن رنگ های مکمل، یا ایجاد جلوه های بصری خاص باشد. نور مکمل به عنوان یک عنصر اساسی در طراحی نورپردازی صحنه های سینمایی به کار می رود.
ویژگی ها و کاربردهای نور مکمل:
1. کاهش سایه ها :
- وظیفه : نور مکمل به کاهش یا نرم کردن سایه های ایجاد شده توسط نور اصلی کمک می کند. این نور معمولاً نرم تر و کم تراکم تر از نور اصلی است.
- کاربرد : برای ایجاد تصویری متعادل تر و جلوگیری از سایه های ناخواسته بر روی چهره یا اشیاء.
2. افزودن رنگ های مکمل :
- وظیفه : استفاده از نورهای رنگی مکمل برای ایجاد تضاد رنگی و افزایش جذابیت بصری صحنه.
- کاربرد : برای خلق حال و هوای خاص یا افزایش درام در صحنه ها. به عنوان مثال، استفاده از نور آبی و نارنجی برای ایجاد حس سردی و گرمی متضاد.
3. ایجاد جلوه های ویژه :
- وظیفه : استفاده از نورهای مکمل برای ایجاد جلوه های بصری خاص مانند برجسته کردن بخش های خاصی از صحنه یا ایجاد سایه ها و انعکاس های خاص.
- کاربرد : برای افزودن جذابیت و توجه به بخش های خاصی از تصویر.
روش های استفاده از نور مکمل:
1. نور پرکننده (Fill Light) :
- موقعیت : معمولاً در زاویه مخالف نور اصلی و نزدیک به دوربین قرار می گیرد.
- وظیفه : کاهش سایه ها و نرم کردن نور اصلی.
- کاربرد : ایجاد تصویری متعادل تر و طبیعی تر.
2. نور رنگی (Colored Light) :
- موقعیت : بسته به نیاز صحنه و جلوه ای که می خواهید ایجاد کنید، می تواند در مکان های مختلفی قرار گیرد.
- وظیفه : ایجاد تضاد رنگی و افزایش جذابیت بصری.
- کاربرد : استفاده از رنگ های مکمل برای ایجاد جلوه های خاص. به عنوان مثال، نور آبی و نارنجی برای ایجاد تضاد سرد و گرم.
3. نور جانبی (Side Light) :
- موقعیت : در کنار سوژه و معمولاً در زاویه ۹۰ درجه نسبت به دوربین قرار می گیرد.
- وظیفه : افزودن عمق و بعد به تصویر.
- کاربرد : ایجاد جلوه های سه بعدی و برجسته کردن ویژگی های چهره یا جسم.
مثال ها و نکات:
- تعادل نورها : مهم است که شدت نورهای مختلف با هم تعادل داشته باشند تا تصویر نهایی متعادل و طبیعی به نظر برسد.
- تنظیمات شخصی سازی شده : با توجه به نیازهای خاص هر صحنه، می توان موقعیت و شدت هر کدام از نورها را تنظیم کرد.
- استفاده از ژل های رنگی : برای ایجاد رنگ های مکمل، می توان از ژل های رنگی بر روی چراغ ها استفاده کرد.
نمونه فیلم ها:
- Blade Runner 2049 (2017): استفاده گسترده از نورهای رنگی مکمل برای ایجاد جلوه های بصری خاص و برجسته کردن حال و هوای علمی-تخیلی.
- Inception (2010): استفاده از نورهای مکمل برای ایجاد تضادهای بصری و افزایش درام در صحنه های مختلف.
نور مکمل به عنوان یکی از ابزارهای مهم در نورپردازی سینمایی به کارگردانان و فیلم برداران امکان می دهد تا تصاویر جذاب، متعادل و حرفه ای ایجاد کنند. این تکنیک می تواند به بهبود جلوه های بصری و تقویت حال و هوای صحنه کمک کند.
نوری است که نسبت به نور اصلی ضعیف است و برای پوشش دادن سایه ها و نیز نقاطی که نور اصلی آنها را پوشش نداده به کار می رود.
فرهنگ اصطلاحات سینمایی
تصویری از Antagonist
تصویر Antagonist
ضد قهرمان یا آنتاگونیست (Antagonist) یا بدمن در ادبیات، سینما و داستان ها شخصیتی است که در برابر شخصیت اصلی یا قهرمان داستان، به عنوان دشمن یا مخالف قرار دارد. نقش آنتاگونیست در داستان بسیار مهم است زیرا با تضاد و تقابل با شخصیت اصلی، در جریان داستان تنش و درام را افزایش می دهد و به پیچیده تر شدن داستان کمک می کند.
ویژگی های آنتاگونیست می تواند شامل موارد زیر باشد:
1. اهداف متفاوت : آنتاگونیست معمولاً اهداف و ارزش هایی دارد که با شخصیت اصلی در تضاد است. این اهداف می توانند اقتصادی، اجتماعی، سیاسی یا حتی فلسفی باشند.
2. موانع و مشکلات : آنتاگونیست معمولاً برای شخصیت اصلی مانع ها و مشکلاتی ایجاد می کند که او را از رسیدن به هدفش باز می دارد.
3. شخصیت پیچیده : گاهی آنتاگونیست ها شخصیت های پیچیده ای هستند که باعث می شوند تا تمایز بین خوبی و بدی در داستان مبهم باقی بماند.
4. تغییرات شخصیتی : بعضی از آنتاگونیست ها توانایی تحول و تغییر شخصیتی دارند که به داستان ابعاد عمیق تری می بخشد.
5. مهارت ها و قدرت ها : برخی آنتاگونیست ها قدرت ها یا مهارت های خاصی دارند که او را به یک تهدید واقعی برای شخصیت اصلی تبدیل می کند.
نمونه های معروفی از آنتاگونیست ها در ادبیات و سینما شامل کاراکترهایی همچون دارت ویدر از `Star Wars`، جوکر از `The Dark Knight`، استفانو دی مارتینو از `The Godfather`، و سارون از `The Lion King` می شوند. این شخصیت ها با ویژگی های خود، داستان را به غنا و تنوع می بخشند و به خواننده یا تماشاگر امکان می دهند با داستان همراهی کنند و در تضادات و تکاملات شخصیتی شرکت کنند.
فرهنگ اصطلاحات سینمایی
تصویری از Documentary
تصویر Documentary
فیلم مستند (Documentary) یک ژانر سینمایی است که به نمایش واقعیت های زندگی، رویدادها، افراد و مسائل اجتماعی، فرهنگی، علمی و تاریخی می پردازد. هدف اصلی فیلم مستند ارائه اطلاعات و ایجاد آگاهی در بیننده است، اما این کار را از طریق یک روایت جذاب و دیدنی انجام می دهد. مستندها می توانند تأثیر زیادی بر جامعه داشته باشند، زیرا به موضوعات و مسائل مهم و گاهی اوقات جنجالی می پردازند.
ویژگی های فیلم مستند:
1. واقع گرایی: مستندها بر پایه واقعیت های زندگی واقعی ساخته می شوند و سعی می کنند تصویری حقیقی از موضوع مورد نظر ارائه دهند.
2. تحقیق و پژوهش: ساخت یک فیلم مستند نیاز به تحقیق و پژوهش گسترده دارد تا اطلاعات دقیقی به بیننده ارائه شود.
3. استفاده از مصاحبه ها و شهادت ها: بسیاری از مستندها شامل مصاحبه با افراد مرتبط با موضوع، شاهدان عینی، کارشناسان و متخصصان هستند.
4. نمایش فیلم های آرشیوی: استفاده از فیلم های آرشیوی و مستندات تاریخی یکی از روش های رایج در ساخت مستندها است.
5. روایت داستانی: گرچه مستندها بر واقعیت ها تمرکز دارند، اما اغلب از یک روایت داستانی استفاده می کنند تا بیننده را به خود جذب کنند و جریان فیلم را جذاب تر کنند.
انواع فیلم مستند:
1. مستند تاریخی: به بررسی و تحلیل رویدادها و شخصیت های تاریخی می پردازد. مثال: `Shoah` (کلود لانزمان).
2. مستند طبیعت و حیات وحش: به نمایش طبیعت، حیوانات و محیط های زیستی می پردازد. مثال: `Planet Earth` (بی بی سی).
3. مستند اجتماعی: مسائل اجتماعی و فرهنگی را مورد بررسی قرار می دهد. مثال: `13th` (اوا دوورنی).
4. مستند علمی: به موضوعات علمی و تحقیقاتی می پردازد. مثال: `Cosmos: A Spacetime Odyssey` (نیل دگراس تایسون).
5. مستند زندگی نامه ای: به زندگی افراد مشهور یا تأثیرگذار می پردازد. مثال: `Amy` (آصف کاپادیا).
6. مستند سیاسی: مسائل سیاسی و جنبش های اجتماعی را بررسی می کند. مثال: `Fahrenheit 9/11` (مایکل مور).
فرایند ساخت فیلم مستند:
1. انتخاب موضوع: انتخاب موضوعی که هم جذاب و هم مهم باشد. موضوع باید ارزش تحقیق و بررسی داشته باشد.
2. تحقیق: جمع آوری اطلاعات و منابع مرتبط با موضوع. این شامل مصاحبه با افراد مرتبط، بررسی اسناد و مدارک و تحقیق در منابع مختلف است.
3. فیلمبرداری: ضبط تصاویر و مصاحبه ها. این مرحله ممکن است شامل سفر به مکان های مختلف و ضبط رویدادهای زنده باشد.
4. تدوین: ویرایش فیلم و ایجاد یک روایت جذاب. تدوین شامل انتخاب بهترین قطعات فیلم، ترتیب دهی آن ها و اضافه کردن صدا، موسیقی و افکت های بصری است.
5. پخش و توزیع: انتشار فیلم از طریق سینماها، تلویزیون، پلتفرم های آنلاین و جشنواره های فیلم.
تأثیر فیلم های مستند:
فیلم های مستند می توانند تأثیر زیادی بر جامعه داشته باشند. آن ها می توانند آگاهی عمومی را افزایش دهند، باعث ایجاد تغییرات اجتماعی و سیاسی شوند و مسائل مهم را به مرکز توجه عمومی بیاورند. برخی از مستندها حتی به تغییر سیاست ها و قوانین کمک کرده اند.
نمونه های برجسته فیلم های مستند:
- `March of the Penguins` (2005) - به کارگردانی لوس ژاکه، این مستند درباره مهاجرت پنگوئن های امپراتور است.
- `An Inconvenient Truth` (2006) - به کارگردانی دیویس گوگنهایم، این مستند درباره تغییرات آب و هوایی است.
- `The Act of Killing` (2012) - به کارگردانی جاشوا اوپنهایمر، این مستند به بررسی قتل عام های اندونزی در سال 1965 می پردازد.
فیلم های مستند به دلیل توانایی شان در آموزش، اطلاع رسانی و ایجاد تغییر، یک بخش مهم و تأثیرگذار از صنعت سینما هستند. /n فیلمی که برداشت از موضوعی واقعی و جاری است. این نوع فیلم در آغاز حرفی برای گفتن نداشته و صرفا تدریجا فیلم مستند تبدیل به گونه ای بسیار تاثیر گذار در بین فیلمها گردید.
فرهنگ اصطلاحات سینمایی
تصویری از Fantasy Film
تصویر Fantasy Film
سینمای فانتزی (Fantasy Film) نوعی فیلم که رویدادهای آن گویی درعالم خیال می گذرد و تماشاگر در عین باور کردن فیلم، آن را از عالم واقع جدا می داند. فیلمهای فانتزی انواع مختلف از فیلمهای انیمیشن گرفته تا علمی- تخیلی دارند. آغازگر فیلمهای فانتزی را ”ژرژ ملیس“ (پدر تروکاژهای سینمایی) می دانند.اخیرا فیلمهای فانتزی با دستیابی به اوج تکنیکی توانسته اند گیشه های جهان را فتح کنند. ”هری پاتر“ از این گونه فیلمهاست.
فرهنگ اصطلاحات سینمایی
پوزش خواه، عذرخوٰاهی کن، پوزش خوٰاستن، در حال عذرخوٰاهی
دیکشنری اندونزیایی به فارسی
تخمیر کردن، تخمیر
دیکشنری اندونزیایی به فارسی
فرمان دادن، دستور داد
دیکشنری اندونزیایی به فارسی
دستور دادن، فرمان، فرمانده، حکومت کردن، حکم دادن
دیکشنری اندونزیایی به فارسی
نخ ریختن، نخ ریسی
دیکشنری اندونزیایی به فارسی
ضخیم کردن، غلیظ می شود
دیکشنری اندونزیایی به فارسی
درخوٰاست دادن، درخوٰاست کنید، درخوٰاست رسمی دادن
دیکشنری اندونزیایی به فارسی
مستند کردن، سند
دیکشنری اندونزیایی به فارسی
دوست داشتن، عشق
دیکشنری اندونزیایی به فارسی
قابلیت تحویل، قابل تحویل است
دیکشنری اندونزیایی به فارسی
بالش گذاشتن، یک بالش بگذار
دیکشنری اندونزیایی به فارسی
چالش کردن، چالش، چالش برانگیز، چالش گر، نادیده گرفتن
دیکشنری اندونزیایی به فارسی
بی اختیار گفتن، خود به خود صحبت کن
دیکشنری اندونزیایی به فارسی
تضاد داشتن، متناقض، مخالف
دیکشنری اندونزیایی به فارسی
قابل رد، را می توان انکار کرد
دیکشنری اندونزیایی به فارسی
قابل ارائه، می تواند ارائه شود
دیکشنری اندونزیایی به فارسی
پاکسازی، ضدّ آلودگی
دیکشنری اندونزیایی به فارسی
ستاره داغ، ستاره
دیکشنری اندونزیایی به فارسی
آشتی طلب، عاشق صلح
دیکشنری اندونزیایی به فارسی
به طور دولتی، به وسیله دولت
دیکشنری اندونزیایی به فارسی
به طور کنجکاوانه، با کنجکاوی
دیکشنری اندونزیایی به فارسی
به طرز نامناسب، به روشی نامناسب
دیکشنری اندونزیایی به فارسی
به طور ابزاری، ابزاری
دیکشنری آلمانی به فارسی
به طور افقی، افقی
دیکشنری آلمانی به فارسی
معناداری، قصد
دیکشنری سواحیلی به فارسی
خیس گونه، مرطوب
دیکشنری هلندی به فارسی
تحویل دادن، تحویل دهید
دیکشنری اندونزیایی به فارسی