جدول جو
جدول جو

معنی View - جستجوی لغت در جدول جو

View
دیدگاه، مشاهده کردن، دیدن
دیکشنری انگلیسی به فارسی
View
مقدمه مفهومی درباره واژه
واژه ’’View’’ یا نما یکی از مفاهیم کلیدی در فناوری اطلاعات است که بسته به زمینه استفاده می تواند به معنای نمایش داده ها، لایه ارائه (Presentation Layer) یا رابط کاربری باشد. در ساده ترین تعریف، نما، راهی برای نمایش اطلاعات یا تعامل کاربر با سیستم است. این مفهوم از نمایش ساده جدول ها در پایگاه داده تا ساخت واسط های گرافیکی پیچیده در اپلیکیشن های تحت وب یا موبایل را شامل می شود.
کاربرد واژه در برنامه نویسی یا زیرشاخه های فناوری اطلاعات
در برنامه نویسی، View می تواند به نمایش بصری داده ها در UI، یا در معماری نرم افزار، نمایی منطقی از اطلاعات موجود اشاره کند. در معماری MVC (Model-View-Controller)، View لایه ای است که وظیفه نمایش اطلاعات مدل را دارد. در پایگاه داده ها، نما یا View یک جدول مجازی است که حاصل اجرای یک پرس وجوی مشخص روی داده هاست. در فریم ورک هایی مانند React، Angular یا Flutter نیز View نقش مهمی در ارائه تجربه کاربری ایفا می کند.
مثال های واقعی و کاربردی
در SQL، یک View می تواند تعریف شود تا فقط بخشی از داده های یک جدول اصلی را به کاربر نمایش دهد، مانند `CREATE VIEW active_users AS SELECT * FROM users WHERE status = ’active’`. در توسعه اپ های موبایل، یک View می تواند معادل یک صفحه یا بخش از UI باشد که کاربر با آن تعامل دارد. در اپلیکیشن هایی مانند اینستاگرام، هر پست یا استوری در UI یک View مجزا دارد که داده ها را از مدل دریافت می کند و نمایش می دهد.
نقش واژه در توسعه نرم افزار یا معماری سیستم ها
View در معماری های مدرن نرم افزار نقش کلیدی در جداسازی وظایف دارد. با تفکیک View از Model، توسعه دهندگان می توانند بدون تغییر در داده ها، نمای سیستم را به روز یا سفارشی سازی کنند. این رویکرد به ایجاد نرم افزارهای مقیاس پذیر، قابل تست و قابل نگهداری کمک می کند. همچنین Viewها در پایگاه داده به کاهش پیچیدگی، امنیت بهتر (با عدم نمایش مستقیم داده های حساس) و افزایش بهره وری گزارش گیری کمک می کنند.
شروع استفاده از این واژه در تاریخچه فناوری و تکامل آن
مفهوم View به صورت ابتدایی در دهه ۱۹۷۰ با معرفی پایگاه داده های رابطه ای شکل گرفت. با گسترش رابط های گرافیکی در دهه ۸۰ و ۹۰، View به معنای رابط کاربر نیز مورد استفاده قرار گرفت. معماری MVC که در دهه ۱۹۷۰ توسط Trygve Reenskaug پیشنهاد شد، یکی از اولین چارچوب هایی بود که View را به عنوان لایه ای مجزا تعریف کرد. امروزه در معماری های MVVM، MVP، Clean Architecture و حتی در مفاهیم Frontend مدرن، View جایگاه برجسته ای دارد.
تفکیک آن از واژگان مشابه
View با Page، Component، Layout و Template اشتباه گرفته می شود. در حالی که Layout ساختار کلی صفحه است، View نمای واقعی قابل تعامل با داده هاست. Template تنها قالبی است برای تولید نمای نهایی. همچنین View در پایگاه داده با Table تفاوت دارد؛ View مجازی و نتیجه اجرای یک پرس وجو است در حالی که Table داده های فیزیکی را نگهداری می کند.
شیوه پیاده سازی واژه در زبان های برنامه نویسی مختلف
در SQL: با دستور `CREATE VIEW`. در Java (با Swing یا JavaFX): View نمای گرافیکی پنجره است. در فریم ورک های JS مانند React: View معمولاً یک Component است. در Android: View یک کلاس پایه برای UI عناصر مانند Button، TextView، ImageView است. در Flutter: View به عنوان Widget تعریف می شود.
چالش ها یا سوءبرداشت های رایج
برخی توسعه دهندگان تصور می کنند View فقط برای نمایش داده است، در حالی که در بسیاری از فریم ورک ها View شامل منطق تعاملی نیز هست. همچنین استفاده نادرست از View در پایگاه داده ممکن است به کاهش عملکرد منجر شود، خصوصاً در Viewهای با تو در توی زیاد یا بدون Index مناسب.
نتیجه گیری کاربردی برای استفاده در متون تخصصی و آموزشی
درک دقیق از مفهوم View به توسعه دهندگان کمک می کند تا ساختارهای بهتری برای اپلیکیشن های خود طراحی کنند. استفاده صحیح از View باعث جداسازی مسئولیت ها، افزایش انعطاف پذیری، و ساده سازی نگهداری نرم افزار می شود. چه در طراحی UI و چه در کار با دیتابیس ها، View ابزاری ضروری برای مدیریت بهتر نمایش و تعامل با اطلاعات است.
تصویری از View
تصویر View
فرهنگ اصطلاحات فناوری اطلاعات IT

پیشنهاد واژه بر اساس جستجوی شما

تصویری از Directors Viewfinder
تصویر Directors Viewfinder
نمایاب کارگردان (Director's Viewfinder) یک ابزار مهم است که به کارگردان و تیم فنی اجازه می دهد تا قبل از آغاز فیلم برداری، ترکیبات و کادربندی های مختلف صحنه ها را از طریق یک دیدگاه مشابه دوربین ارزیابی کنند.
ویژگی های نمایاب کارگردان:
1. شبیه سازی دید دوربین : این نمایاب ها به صورت فیزیکی یا دیجیتال، قادر به شبیه سازی دیدگاه و زاویه دوربین از صحنه هستند. این امکان به کارگردان می دهد تا قبل از شروع فیلم برداری، ترکیبات و قرارگیری مختلف شخصیت ها و اشیاء در صحنه را بررسی کند.
2. نمایش نسبت ابعاد : برخی از نمایاب های کارگردان دارای قابلیت نمایش نسبت ابعاد (Aspect Ratio) هستند که این امکان را به کارگردان می دهند تا بهترین نسبت ابعاد برای صحنه های مختلف را انتخاب کنند.
3. تنظیمات دیگر : بعضی از نمایاب های کارگردان ممکن است دارای تنظیمات دیگری مانند تغییرات در نورپردازی، موقعیت افقی و عمودی، و تنظیمات دیگر برای شبیه سازی دقیق تر دید دوربین باشند.
4. استفاده در جریان فیلم برداری : برخی از نمایاب های کارگردان می توانند به طور مستقیم در جریان فیلم برداری برای بررسی زمینه ها و اطمینان از ترکیب های صحیح استفاده شوند.
نمایاب های کارگردان برای کارگردانان یک ابزار بسیار ارزشمند هستند که به آن ها کمک می کنند تا بهترین تصمیمات را درباره ی ترکیبات و کادربندی صحنه ها قبل از آغاز فیلم برداری بگیرند. این ابزار از اهمیت بسیاری برخوردار است و به بهبود کیفیت نهایی فیلم کمک می کند.
فرهنگ اصطلاحات سینمایی
تصویری از Electronic Viewfinder
تصویر Electronic Viewfinder
نمایاب الکترونیکی (Electronic Viewfinder) سیستم نمایابی که تصاویر در حال فیلمبرداری را روی صفحه تلوزیونی کوچکی می اندازد و در نتیجه امکان می دهد عوامل فیلم به ویژه کارگردان و مدیر فیلم برداری آن را ببینند و دستور العمل های لازم را به فیلم بردار، نور پرداز، بازیگر و سایر عوامل بدهند.
نمایاب الکترونیکی (Electronic Viewfinder) به تجهیزات الکترونیکی اشاره دارد که در دوربین های عکاسی و فیلم برداری به کار می رود. این نمایابها به جای استفاده از آینه ها و پریزمایی های بصری در دوربین های DSLR، از صفحه های نمایش الکترونیکی برای نمایش تصویر استفاده می کنند.
ویژگی های نمایاب الکترونیکی:
1. نمایش تصویر الکترونیکی : این نمایابها از یک صفحه نمایش الکترونیکی استفاده می کنند که تصویر زنده ای از صحنه را نمایش می دهد. این تصویر به طور مستقیم از سنسور تصویر دوربین گرفته شده و در زمان واقعی نمایش داده می شود.
2. قابلیت نمایش دقیق : نمایابهای الکترونیکی دارای قابلیت هایی مانند بزرگنمایی دیجیتال، نمایش هیستوگرام، اطلاعات فنی دوربین و تنظیمات دیگر هستند که به عکاسان کمک می کنند تا تصاویر خود را بهبود بخشند.
3. خوانایی در شرایط نور کم : این نمایابها عملکرد بهتری در شرایط نوری دشوار (مانند نور زیاد یا کم) دارند و به عکاسان اجازه می دهند تا تنظیمات و تصویر را به دقت بیشتری مشاهده کنند.
4. حذف نیاز به سروویشن : با استفاده از نمایاب الکترونیکی، دوربین ها می توانند طراحی سبک تر و کوچک تری داشته باشند، زیرا نیاز به قطعات پیچیده تر و سروویشن های نمایاب بصری برای دوربین های DSLR از بین می رود.
نمایاب الکترونیکی به عنوان یک پیشرفت مهم در فناوری دوربین های عکاسی و فیلم برداری شناخته می شود که به عکاسان امکانات بیشتری برای مشاهده و کنترل تصاویر خود در زمان واقعی می دهد.
فرهنگ اصطلاحات سینمایی
تصویری از Angle of View
تصویر Angle of View
زاویهٔ دید (Angle of View) زاویه ای است که لنز می تواند صحنهٔ روبه روی خود را ببیند؛ اگر خطی فرضی از لنز به دو انتهای منظره ای که دیده می شود ترسیم کنیم، زاویهٔ بین این دوخط، زاویهٔ دید خواهد بود. زاویهٔ دید را فاصلهٔ کانونی مشخص می کند و هرچه فاصلهٔ کانونی بیشتر باشد، زاویهٔ دید کوچک تر و هرچه فاصلهٔ کانونی کمتر شود، زاویهٔ دید بزرگ تر می شود.
زاویه بین دو خط فرضی که از مرکز عدسی به دو انتهای فوقانی و تحتانی تصویر رسم می شود. این زاویه بسته به اندازه فیلم، عرض دهانه دوربین و فاصله کانونی عدسی فرق می کند.
فرهنگ اصطلاحات سینمایی
تصویری از Point of View Shot
تصویر Point of View Shot
نمای نقطه نظر (Point of View Shot یا POV Shot) در زبان سینما و فیلم سازی به تکنیکی اشاره دارد که در آن دوربین از دیدگاه یک شخصیت خاص یا یک جسم خاص فیلمبرداری می شود. این تکنیک به تماشاگر اجازه می دهد تا صحنه را از دیدگاه شخصیت درک کند و حس و احساسات او را تجربه کند.
ویژگی های نمای نقطه نظر عبارتند از:
1. احساس اتصال : این تکنیک به تماشاگر احساس اتصال به شخصیت مورد نظر را می دهد، زیرا دوربین از دیدگاه او صحنه را مشاهده می کند.
2. تقویت احساسات : نمای نقطه نظر معمولاً در صحنه هایی استفاده می شود که نیاز به انتقال احساسات و تجربه های شخصیت داریم، مانند ترس، شوق، یا تعجب.
3. تمرکز بر ارتباطات شخصی : این تکنیک می تواند برای تمرکز بر روابط شخصی، تأثیرات شخصیتی، و یا رویدادهایی که از دیدگاه خاصیت مورد نظر دیده می شوند، استفاده شود.
4. استفاده برای ایجاد تأثیر و تاثیر : نمای نقطه نظر می تواند برای ایجاد تأثیرات ویژه بصری، مثلاً ایجاد تعجب در تماشاگران یا توجه بیشتر به اتفاقات مهم در داستان، استفاده شود.
این تکنیک به عنوان یکی از ابزارهای اصلی در فیلم سازی برای ایجاد اتصال عمیق تر با شخصیت ها، تقویت احساسات و تجربه های شخصیت ها، و تسلیم اطلاعات و احساسات به تماشاگران استفاده می شود و نقش مهمی در نوع بندی داستان و تأثیر گذاری بر تجربه تماشاگران دارد.
نمایی است که صحنه را از دیدگاه یا دریچه ی دید یکی از شخصیتهای فیلم نشان می دهد.
فرهنگ اصطلاحات سینمایی
دیدگاه ها، بازدیدها
دیکشنری انگلیسی به فارسی
بینندگان، بیننده
دیکشنری انگلیسی به فارسی
تصویری از Viewport
تصویر Viewport
مفاهیم پایه
دیدگاه (Viewport) در توسعه وب به ناحیه ای از صفحه نمایش اشاره دارد که محتوای وب در آن قابل مشاهده است. این مفهوم به ویژه در طراحی واکنش گرا اهمیت دارد، چرا که اندازه دیدگاه در دستگاه های مختلف متفاوت است.
ویژگی های فنی
- عرض و ارتفاع دیدگاه (viewport width/height)
- مقیاس اولیه (initial-scale)
- حداقل و حداکثر مقیاس (minimum/maximum-scale)
- قابلیت زوم کاربر (user-scalable)
- جهت نمایش (orientation)
انواع دیدگاه
1- دیدگاه مرورگر: ناحیه قابل مشاهده در مرورگر
2- دیدگاه دستگاه: ابعاد فیزیکی دستگاه
3- دیدگاه طرح بندی: فضای مورد استفاده برای چیدمان
پیاده سازی در HTML

کاربردهای پیشرفته
- طراحی واکنش گرا (Responsive Design)
- بهینه سازی برای موبایل (Mobile First)
- تطبیق طرح بندی با دستگاه های مختلف
- مدیریت زوم و مقیاس پذیری
- بهبود تجربه کاربری در دستگاه های لمسی
واحدهای اندازه گیری مرتبط
- vw (1% از عرض دیدگاه)
- vh (1% از ارتفاع دیدگاه)
- vmin (1% از بعد کوچکتر دیدگاه)
- vmax (1% از بعد بزرگتر دیدگاه)
چالش ها و راهکارها
- تفاوت دیدگاه در مرورگرهای مختلف
- مدیریت دیدگاه در دستگاه های با صفحه نمایش مختلف
- تطبیق با حالت های افقی و عمودی
- بهینه سازی برای دستگاه های با تراکم پیکسل بالا
- یکپارچه سازی با ویژگی های جدید CSS
ابزارهای تحلیلی
- ابزارهای توسعه دهنده مرورگر (DevTools)
- شبیه سازهای دستگاه های مختلف
- ابزارهای تست واکنش گرایی
فرهنگ اصطلاحات فناوری اطلاعات IT
تصویری از Viewer
تصویر Viewer
مفاهیم پایه
مشاهده گر (Viewer) به نرم افزار یا کامپوننتی گفته می شود که امکان نمایش محتوای خاص را برای کاربران فراهم می کند. این مفهوم در حوزه های مختلفی از نمایش اسناد تا مشاهده مدل های سه بعدی کاربرد دارد. مشاهده گرها معمولاً امکان تعامل محدود با محتوا را نیز ارائه می دهند.
انواع مشاهده گرها
1- مشاهده گرهای اسناد: PDF، Word، Excel
2- مشاهده گرهای رسانه ای: تصاویر، ویدیو، صوت
3- مشاهده گرهای مدل های سه بعدی: CAD، BIM
4- مشاهده گرهای کد: نمایش syntax highlighting
5- مشاهده گرهای تخصصی: پزشکی، مهندسی
ویژگی های کلیدی
- پشتیبانی از فرمت های مختلف
- امکان زوم و پان (جابجایی)
- نمایش اطلاعات متادیتا
- ابزارهای حاشیه نویسی
- قابلیت جستجو در محتوا
- پشتیبانی از حالت های مختلف نمایش
معماری فنی
1- لایه بارگذاری: خواندن و تفسیر فایل
2- لایه پردازش: تفسیر محتوا
3- لایه نمایش: رندرینگ محتوا
4- لایه تعامل: پردازش ورودی کاربر
چالش های توسعه
- پشتیبانی از فرمت های مختلف
- بهینه سازی عملکرد برای فایل های حجیم
- مدیریت حافظه و منابع
- امنیت و جلوگیری از اجرای کد مخرب
- تجربه کاربری یکپارچه
راهکارهای پیشرفته
- استفاده از WebAssembly برای پردازش در مرورگر
- پیاده سازی Progressive Loading برای فایل های بزرگ
- بهره گیری از سخت افزار GPU برای رندرینگ
- استفاده از الگوریتم های فشرده سازی
- پیاده سازی سیستم کش برای عملکرد بهتر
نمونه های معروف
- Adobe Acrobat Reader (PDF)
- Autodesk Viewer (مدل های CAD)
- Windows Photo Viewer (تصاویر)
- Chrome PDF Viewer
- DICOM Viewer (پزشکی)
فرهنگ اصطلاحات فناوری اطلاعات IT
تصویری از Tree View
تصویر Tree View
مقدمه مفهومی درباره واژه
درخت نما (Tree View) یک ویجت یا کنترل رابط کاربری است که برای نمایش اطلاعات سلسله مراتبی به صورت درختی طراحی شده است. این المان رابط کاربری امکان نمایش سطوح مختلف اطلاعات را با قابلیت گسترش (Expand) و جمع کردن (Collapse) شاخه ها فراهم می کند. درخت نماها معمولاً شامل آیکن ها، برچسب ها و کنترل هایی برای مدیریت گره ها هستند و در بسیاری از برنامه های کاربردی مانند مرورگرهای فایل، IDEها و سیستم های مدیریت محتوا استفاده می شوند. طراحی مؤثر درخت نماها نیازمند درک اصول UX و محدودیت های نمایش سلسله مراتب پیچیده است.
کاربرد واژه در برنامه نویسی یا زیرشاخه های فناوری اطلاعات
در محیط های توسعه یکپارچه (IDE)، درخت نما برای نمایش ساختار پروژه استفاده می شود. در مرورگرهای فایل، برای نمایش سلسله مراتب دایرکتوری ها کاربرد دارد. در سیستم های مدیریت محتوا، برای سازماندهی صفحات و محتوا استفاده می شود. در ابزارهای توسعه وب، برای نمایش ساختار DOM صفحه استفاده می شود. در نرم افزارهای طراحی UML، برای نمایش سلسله مراتب کلاس ها استفاده می شود. در برنامه های مدیریت پایگاه داده، برای نمایش ساختار جداول و روابط استفاده می شود. در ابزارهای شبکه، برای نمایش توپولوژی شبکه استفاده می شود.
مثال های واقعی و کاربردی در زندگی یا پروژه های IT
1. نمایش پوشه ها در Windows Explorer 2. ساختار پروژه در Visual Studio 3. منوی ناوبری در سیستم های مدیریت محتوا 4. نمایش DOM در Developer Tools مرورگرها 5. ساختار کلاس ها در Eclipse 6. نمایش فایل های پروژه در VS Code 7. سلسله مراتب دسته بندی در فروشگاه های آنلاین 8. نمایش توپولوژی شبکه در ابزارهای مانیتورینگ 9. ساختار XML در ویرایشگرهای متخصص 10. منوی تنظیمات پیشرفته در برنامه های کاربردی.
نقش واژه در توسعه نرم افزار یا معماری سیستم ها
در معماری رابط کاربری، درخت نماها برای سازماندهی اطلاعات پیچیده استفاده می شوند. در سیستم های مدیریت فایل، درخت نماها هسته اصلی ناوبری هستند. در ابزارهای توسعه، درخت نماها دسترسی به ساختار پروژه را فراهم می کنند. در سیستم های مدیریت محتوا، درخت نماها برای مدیریت سلسله مراتب محتوا ضروری هستند. در برنامه های تجاری، درخت نماها برای نمایش ساختار سازمانی استفاده می شوند. در ابزارهای تحلیل داده، درخت نماها برای نمایش سلسله مراتب اطلاعات به کار می روند. در برنامه های موبایل، درخت نماهای تطبیقی برای نمایش اطلاعات استفاده می شوند.
شروع استفاده از این واژه در تاریخچه فناوری و تکامل آن در سال های مختلف
مفهوم درخت نما به دهه 1980 و اولین رابط های کاربری گرافیکی بازمی گردد. در دهه 1990، درخت نماها در سیستم عامل هایی مانند Windows 95 محبوب شدند. در دهه 2000، درخت نماها در ابزارهای توسعه وب گسترش یافتند. در دهه 2010، درخت نماهای پویا و تعاملی در برنامه های وب مدرن ظهور کردند. امروزه، درخت نماها در فریمورک های رابط کاربری مدرن مانند React و Angular به صورت کامپوننت های استاندارد ارائه می شوند.
تفکیک آن از واژگان مشابه
درخت نما با منوی کشویی که فقط یک سطح سلسله مراتب را نشان می دهد متفاوت است. با لیست تودرتو که کنترل گسترش/جمع کردن ندارد تفاوت دارد. با نمودار درختی که نمایش گرافیکی است تفاوت دارد. با نوار کناری که ممکن است شامل درخت نما باشد اما مفهوم گسترده تری دارد نیز تفاوت دارد.
شیوه پیاده سازی واژه در زبان های برنامه نویسی مختلف
در JavaScript از کامپوننت هایی مانند React-Tree-Beard استفاده می شود. در Java از JTree در Swing استفاده می شود. در C# از TreeView در WinForms و WPF استفاده می شود. در Python از Treeview در Tkinter استفاده می شود. در iOS از UITableView با ساختار سلسله مراتبی استفاده می شود. در Android از ExpandableListView استفاده می شود. در فریمورک های وب مدرن از کامپوننت های درخت نمای سفارشی استفاده می شود.
چالش ها یا سوءبرداشت های رایج در مورد آن
1. تصور اینکه تمام درخت نماها عملکرد یکسانی دارند 2. عدم درک تفاوت بین درخت نماهای ساده و پیشرفته 3. باور غلط درباره سادگی پیاده سازی درخت نماهای پیچیده 4. تصور اشتباه درباره عدم نیاز به بهینه سازی عملکرد 5. عدم توجه به تجربه کاربری در درخت نماهای بزرگ 6. باور نادرست درباره ثابت بودن ساختار درخت نماها 7. تصور اینکه درخت نماها فقط برای نمایش فایل ها کاربرد دارند 8. عدم درک نیاز به طراحی واکنش گرا برای درخت نماهای موبایل.
نتیجه گیری کاربردی برای استفاده در متون تخصصی و آموزشی
درخت نماها از المان های اساسی رابط کاربری برای نمایش اطلاعات سلسله مراتبی هستند. طراحی و پیاده سازی مؤثر آنها نیازمند درک همزمان مفاهیم برنامه نویسی و اصول UX است. با پیشرفت فناوری های رابط کاربری، درخت نماها نیز به سمت تعاملی تر و پویاتر شدن حرکت کرده اند. استفاده بهینه از درخت نماها می تواند به سازماندهی مؤثر اطلاعات پیچیده و بهبود تجربه کاربری کمک کند. درک عمیق کامپوننت های درخت نما در فریمورک های مختلف از مهارت های مهم توسعه دهندگان رابط کاربری است.
فرهنگ اصطلاحات فناوری اطلاعات IT