مقدمه مفهومی موشی کامپیوتر یکی از اساسی ترین دستگاه های ورودی است که اولین بار در سال 1964 توسط داگلاس انگلبارت اختراع شد. این دستگاه انقلابی در تعامل انسان با کامپیوتر ایجاد کرد و جایگزین روش های قدیمی تر مانند کارت های پانچ و خط فرمان شد. امروزه موشی ها در انواع مختلف و با فناوری های پیشرفته تولید می شوند. انواع موشی 1) موشی مکانیکی (با توپ غلتان) 2) موشی نوری (با LED) 3) موشی لیزری 4) موشی بی سیم 5) موشی ارگونومیک 6) موشی گیمینگ. هر نوع برای کاربرد خاصی مناسب است. اجزای اصلی 1) بدنه 2) دکمه ها (چپ، راست، وسط) 3) چرخ اسکرول 4) سنسور حرکت 5) مدارهای الکترونیکی 6) باتری (در مدل های بی سیم). این اجزا با همکاری هم حرکت و کلیک ها را به کامپیوتر منتقل می کنند. کاربردها 1) کنترل رابط کاربری گرافیکی 2) طراحی و ویرایش گرافیک 3) بازی های کامپیوتری 4) کنترل سیستم های تخصصی 5) دسترسی پذیری برای کاربران خاص. موشی در تمام حوزه های کار با کامپیوتر کاربرد دارد. چالش ها 1) مشکلات ارگونومیک (مانند سندرم تونل کارپال) 2) محدودیت در محیط های بدون سطح صاف 3) نیاز به فضای کار 4) مشکلات در دقت بالا 5) استهلاک فیزیکی. این چالش ها منجر به توسعه جایگزین هایی مانند تاچ پد شده اند. روندهای نوین 1) موشی های هوشمند با سنسورهای پیشرفته 2) موشی های سه بعدی برای واقعیت مجازی 3) موشی های با قابلیت تشخیص فشار 4) موشی های پزشکی استریل 5) ادغام با فناوری های لمسی. این نوآوری ها کارایی موشی را افزایش می دهند. نتیجه گیری اگرچه فناوری های جدیدی مانند صفحات لمسی ظهور کرده اند، اما موشی همچنان یکی از اصلی ترین دستگاه های ورودی کامپیوتر باقی مانده است. طراحی ارگونومیک و انتخاب مناسب می تواند تجربه کاربری را بهینه کند.
مقدمه مفهومی موشی کامپیوتر یکی از اساسی ترین دستگاه های ورودی است که اولین بار در سال 1964 توسط داگلاس انگلبارت اختراع شد. این دستگاه انقلابی در تعامل انسان با کامپیوتر ایجاد کرد و جایگزین روش های قدیمی تر مانند کارت های پانچ و خط فرمان شد. امروزه موشی ها در انواع مختلف و با فناوری های پیشرفته تولید می شوند. انواع موشی 1) موشی مکانیکی (با توپ غلتان) 2) موشی نوری (با LED) 3) موشی لیزری 4) موشی بی سیم 5) موشی ارگونومیک 6) موشی گیمینگ. هر نوع برای کاربرد خاصی مناسب است. اجزای اصلی 1) بدنه 2) دکمه ها (چپ، راست، وسط) 3) چرخ اسکرول 4) سنسور حرکت 5) مدارهای الکترونیکی 6) باتری (در مدل های بی سیم). این اجزا با همکاری هم حرکت و کلیک ها را به کامپیوتر منتقل می کنند. کاربردها 1) کنترل رابط کاربری گرافیکی 2) طراحی و ویرایش گرافیک 3) بازی های کامپیوتری 4) کنترل سیستم های تخصصی 5) دسترسی پذیری برای کاربران خاص. موشی در تمام حوزه های کار با کامپیوتر کاربرد دارد. چالش ها 1) مشکلات ارگونومیک (مانند سندرم تونل کارپال) 2) محدودیت در محیط های بدون سطح صاف 3) نیاز به فضای کار 4) مشکلات در دقت بالا 5) استهلاک فیزیکی. این چالش ها منجر به توسعه جایگزین هایی مانند تاچ پد شده اند. روندهای نوین 1) موشی های هوشمند با سنسورهای پیشرفته 2) موشی های سه بعدی برای واقعیت مجازی 3) موشی های با قابلیت تشخیص فشار 4) موشی های پزشکی استریل 5) ادغام با فناوری های لمسی. این نوآوری ها کارایی موشی را افزایش می دهند. نتیجه گیری اگرچه فناوری های جدیدی مانند صفحات لمسی ظهور کرده اند، اما موشی همچنان یکی از اصلی ترین دستگاه های ورودی کامپیوتر باقی مانده است. طراحی ارگونومیک و انتخاب مناسب می تواند تجربه کاربری را بهینه کند.
مقدمه مفهومی Housekeeping در فناوری اطلاعات به مجموعه عملیات های مدیریتی و نگهداری گفته می شود که برای حفظ سلامت و عملکرد سیستم انجام می شوند. این عملیات معمولاً به صورت دوره ای و خودکار اجرا می شوند. کاربرد در فناوری اطلاعات در پایگاه داده برای بهینه سازی جداول - در سیستم فایل برای پاکسازی فایل های موقت - در سیستم عامل برای آزادسازی منابع - در شبکه برای نگهداری پیشگیرانه مثال ها پاکسازی کش - دیفرگ کردن دیسک - به روزرسانی ایندکس ها - آرشیو لاگ های قدیمی - آزادسازی حافظه نهان نقش در توسعه جلوگیری از کاهش تدریجی عملکرد - کاهش احتمال خطاهای سیستم - مدیریت منابع سیستم تاریخچه از سیستم های اولیه که نیاز به defragmentation داشتند آغاز شد و در سیستم های مدرن به فرآیندهای پیچیده تر تبدیل شده است. تفکیک با Maintenance معمولی که شامل تعمیرات است متفاوت است و بیشتر پیشگیرانه است. پیاده سازی در SQL با OPTIMIZE TABLE - در لینوکس با cron jobs - در برنامه نویسی با finalize() و destructorها چالش ها تعیین زمان بندی مناسب - تأثیر موقت بر عملکرد سیستم - مدیریت منابع در حین عملیات نتیجه گیری عملیات Housekeeping برای حفظ سلامت بلندمدت سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری ضروری است.
مقدمه مفهومی Housekeeping در فناوری اطلاعات به مجموعه عملیات های مدیریتی و نگهداری گفته می شود که برای حفظ سلامت و عملکرد سیستم انجام می شوند. این عملیات معمولاً به صورت دوره ای و خودکار اجرا می شوند. کاربرد در فناوری اطلاعات در پایگاه داده برای بهینه سازی جداول - در سیستم فایل برای پاکسازی فایل های موقت - در سیستم عامل برای آزادسازی منابع - در شبکه برای نگهداری پیشگیرانه مثال ها پاکسازی کش - دیفرگ کردن دیسک - به روزرسانی ایندکس ها - آرشیو لاگ های قدیمی - آزادسازی حافظه نهان نقش در توسعه جلوگیری از کاهش تدریجی عملکرد - کاهش احتمال خطاهای سیستم - مدیریت منابع سیستم تاریخچه از سیستم های اولیه که نیاز به defragmentation داشتند آغاز شد و در سیستم های مدرن به فرآیندهای پیچیده تر تبدیل شده است. تفکیک با Maintenance معمولی که شامل تعمیرات است متفاوت است و بیشتر پیشگیرانه است. پیاده سازی در SQL با OPTIMIZE TABLE - در لینوکس با cron jobs - در برنامه نویسی با finalize() و destructorها چالش ها تعیین زمان بندی مناسب - تأثیر موقت بر عملکرد سیستم - مدیریت منابع در حین عملیات نتیجه گیری عملیات Housekeeping برای حفظ سلامت بلندمدت سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری ضروری است.