برش، قطع، کات (Cut) در هنگام فیلمبرداری به فرمانی از سوی کارگردان یا افراد مرتبط برای قطع کار دوربین صدا و بازی معمولا پس از برداشت کامل نما یا عدم رضایت کارگردان از نماهای فیلمبرداری شده گفته می شود، کات در تدوین فیلم به معنی انتقال از نمایی به نمای دیگر برای اندازه سازی نما به لحاظ زمانی مکانی و حرکتی که با بریدن (Cutting) بخشهایی از نگاتیوهای برداشت شده و چسباندن (Joining) آنها به هم حاصل میشود. تغییر ناگهانی از نمایی به نمای دیگر و عمل برش زدن فیلم در روی میز تدوین، ، کات به عنوان یکی از ابزارهای اصلی در دست کارگردان و تدوین گر، نقش بسیار مهمی در روایت داستان و خلق احساسات مختلف در مخاطب دارد.
برش، قطع، کات (Cut) در هنگام فیلمبرداری به فرمانی از سوی کارگردان یا افراد مرتبط برای قطع کار دوربین صدا و بازی معمولا پس از برداشت کامل نما یا عدم رضایت کارگردان از نماهای فیلمبرداری شده گفته می شود، کات در تدوین فیلم به معنی انتقال از نمایی به نمای دیگر برای اندازه سازی نما به لحاظ زمانی مکانی و حرکتی که با بریدن (Cutting) بخشهایی از نگاتیوهای برداشت شده و چسباندن (Joining) آنها به هم حاصل میشود. تغییر ناگهانی از نمایی به نمای دیگر و عمل برش زدن فیلم در روی میز تدوین، ، کات به عنوان یکی از ابزارهای اصلی در دست کارگردان و تدوین گر، نقش بسیار مهمی در روایت داستان و خلق احساسات مختلف در مخاطب دارد.
مقدمه مفهومی درباره واژه برش یکی از اساسی ترین عملیات در رابط های کاربری کامپیوتر است که امکان انتقال داده ها بین مکان های مختلف را فراهم می کند. این عملکرد اولین بار در ویرایشگرهای متن معرفی شد و امروزه در تقریباً تمام برنامه های کاربردی پیاده سازی شده است. کاربرد واژه در برنامه نویسی یا زیرشاخه های فناوری اطلاعات در ویرایشگرهای کد، برش برای جابجایی بخش های کد استفاده می شود. در سیستم های فایلی، برش فایل ها بین پوشه ها کاربرد دارد. در برنامه های گرافیکی مانند فتوشاپ، برش لایه ها یا انتخاب ها انجام می شود. در پایگاه داده، برش داده ها برای انتقال بین جداول استفاده می شود. مثال های واقعی و کاربردی در زندگی یا پروژه های IT در نرم افزار Word با Ctrl+X می توان متن را برش داد. در File Explorer ویندوز با برش و پیست فایل ها را جابجا می کنیم. در IDEهایی مانند IntelliJ IDEA با برش کد می توان آن را در فایل دیگری قرار داد. در ابزارهای طراحی UI مانند Figma با برش المان ها می توان آنها را بین پروژه ها منتقل کرد. نقش واژه در توسعه نرم افزار یا معماری سیستم ها در معماری نرم افزار، پیاده سازی صحیح عملیات برش نیاز به مدیریت حافظه و کلیپ بورد دارد. در سیستم های توزیع شده، برش داده ها بین سرورها چالش های خاص خود را دارد. در برنامه های تحت وب مدرن، برش باید با محدودیت های امنیتی مرورگرها سازگار باشد. شروع استفاده از این واژه در تاریخچه فناوری و تکامل آن در سال های مختلف عملیات برش اولین بار در سال 1974 در ویرایشگر Bravo برای آلتو زروکس پارک معرفی شد. در 1983 با Lisa اپل این ویژگی عمومی تر شد. امروزه در سیستم های لمسی و صوتی، روش های جدیدی برای برش ابداع شده است. تفکیک آن از واژگان مشابه برش با کپی (Copy) متفاوت است - کپی محتوا را در مکان اصلی حفظ می کند در حالی که برش آن را حذف می کند. همچنین با حذف (Delete) که محتوا را به کلیپ بورد منتقل نمی کند تفاوت دارد. در برخی سیستم ها، برش تا زمان پیست قابل بازگشت است. شیوه پیاده سازی واژه در زبان های برنامه نویسی مختلف در JavaScript با document.execCommand(’cut’) می توان برش را پیاده سازی کرد. در C# با Clipboard.SetDataObject می توان داده ها را به کلیپ بورد منتقل کرد. در Python با Pyperclip می توان عملیات برش را شبیه سازی نمود. در Java با Toolkit.getDefaultToolkit().getSystemClipboard() می توان به کلیپ بورد سیستم دسترسی یافت. چالش ها یا سوءبرداشت های رایج در مورد آن یک باور غلط این است که داده های برش شده بلافاصله در کلیپ بورد ذخیره می شوند، در حالی که در برخی سیستم ها این انتقال فقط در زمان پیست اتفاق می افتد. چالش اصلی، مدیریت امنیت داده های حساس در کلیپ بورد است. نتیجه گیری کاربردی برای استفاده در متون تخصصی و آموزشی عملیات برش یکی از ارکان اصلی تعامل کاربر با سیستم های کامپیوتری است. پیاده سازی صحیح آن در نرم افزارها می تواند بهره وری کاربران را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. درک تفاوت های ظریف این عملیات با سایر عملیات مشابه برای توسعه دهندگان ضروری است.
مقدمه مفهومی درباره واژه برش یکی از اساسی ترین عملیات در رابط های کاربری کامپیوتر است که امکان انتقال داده ها بین مکان های مختلف را فراهم می کند. این عملکرد اولین بار در ویرایشگرهای متن معرفی شد و امروزه در تقریباً تمام برنامه های کاربردی پیاده سازی شده است. کاربرد واژه در برنامه نویسی یا زیرشاخه های فناوری اطلاعات در ویرایشگرهای کد، برش برای جابجایی بخش های کد استفاده می شود. در سیستم های فایلی، برش فایل ها بین پوشه ها کاربرد دارد. در برنامه های گرافیکی مانند فتوشاپ، برش لایه ها یا انتخاب ها انجام می شود. در پایگاه داده، برش داده ها برای انتقال بین جداول استفاده می شود. مثال های واقعی و کاربردی در زندگی یا پروژه های IT در نرم افزار Word با Ctrl+X می توان متن را برش داد. در File Explorer ویندوز با برش و پیست فایل ها را جابجا می کنیم. در IDEهایی مانند IntelliJ IDEA با برش کد می توان آن را در فایل دیگری قرار داد. در ابزارهای طراحی UI مانند Figma با برش المان ها می توان آنها را بین پروژه ها منتقل کرد. نقش واژه در توسعه نرم افزار یا معماری سیستم ها در معماری نرم افزار، پیاده سازی صحیح عملیات برش نیاز به مدیریت حافظه و کلیپ بورد دارد. در سیستم های توزیع شده، برش داده ها بین سرورها چالش های خاص خود را دارد. در برنامه های تحت وب مدرن، برش باید با محدودیت های امنیتی مرورگرها سازگار باشد. شروع استفاده از این واژه در تاریخچه فناوری و تکامل آن در سال های مختلف عملیات برش اولین بار در سال 1974 در ویرایشگر Bravo برای آلتو زروکس پارک معرفی شد. در 1983 با Lisa اپل این ویژگی عمومی تر شد. امروزه در سیستم های لمسی و صوتی، روش های جدیدی برای برش ابداع شده است. تفکیک آن از واژگان مشابه برش با کپی (Copy) متفاوت است - کپی محتوا را در مکان اصلی حفظ می کند در حالی که برش آن را حذف می کند. همچنین با حذف (Delete) که محتوا را به کلیپ بورد منتقل نمی کند تفاوت دارد. در برخی سیستم ها، برش تا زمان پیست قابل بازگشت است. شیوه پیاده سازی واژه در زبان های برنامه نویسی مختلف در JavaScript با document.execCommand(’cut’) می توان برش را پیاده سازی کرد. در C# با Clipboard.SetDataObject می توان داده ها را به کلیپ بورد منتقل کرد. در Python با Pyperclip می توان عملیات برش را شبیه سازی نمود. در Java با Toolkit.getDefaultToolkit().getSystemClipboard() می توان به کلیپ بورد سیستم دسترسی یافت. چالش ها یا سوءبرداشت های رایج در مورد آن یک باور غلط این است که داده های برش شده بلافاصله در کلیپ بورد ذخیره می شوند، در حالی که در برخی سیستم ها این انتقال فقط در زمان پیست اتفاق می افتد. چالش اصلی، مدیریت امنیت داده های حساس در کلیپ بورد است. نتیجه گیری کاربردی برای استفاده در متون تخصصی و آموزشی عملیات برش یکی از ارکان اصلی تعامل کاربر با سیستم های کامپیوتری است. پیاده سازی صحیح آن در نرم افزارها می تواند بهره وری کاربران را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. درک تفاوت های ظریف این عملیات با سایر عملیات مشابه برای توسعه دهندگان ضروری است.
مقدمه مفهومی در برنامه نویسی، تابع یا متد get به عملیاتی اشاره دارد که برای بازیابی یا خواندن مقدار یک متغیر، ویژگی شیء یا داده از یک منبع خارجی استفاده می شود. این مفهوم یکی از اصول اساسی در کپسوله سازی (Encapsulation) و برنامه نویسی شی گرا است. متدهای get معمولاً به عنوان بخشی از رابط های برنامه نویسی (API) و دسترسی به داده های کپسوله شده عمل می کنند و امکان کنترل شده ای برای خواندن مقادیر فراهم می کنند. انواع عملیات get 1. متدهای getter در برنامه نویسی شی گرا 2. درخواست های GET در پروتکل HTTP 3. عملیات خواندن از پایگاه داده 4. بازیابی مقادیر از ساختارهای داده 5. خواندن از فایل ها و جریان های داده 6. دریافت داده از سخت افزار 7. بازیابی تنظیمات و پیکربندی ها ویژگی های کلیدی - معمولاً بدون اثر جانبی (Idempotent) - ممکن است محاسبات ساده انجام دهد - اغلب داده ها را تغییر نمی دهد - می تواند شامل اعتبارسنجی باشد - ممکن است داده ها را فیلتر یا تبدیل کند - می تواند مقادیر محاسبه شده برگرداند الگوهای طراحی مرتبط - الگوی Getter/Setter - الگوی Repository - الگوی Data Access Object (DAO) - الگوی Proxy - الگوی Facade - الگوی CQRS (تفکیک خواندن و نوشتن) پیاده سازی در زبان ها - Properties در #C و VB.NET - Decorator @property در پایتون - متدهای get در جاوا - ماکروهای defun-get در Lisp - توابع get در JavaScript - عملگر overloading در C++ ملاحظات امنیتی - کنترل دسترسی به داده های حساس - جلوگیری از افشای اطلاعات محرمانه - محدود کردن نرخ درخواست های GET - اعتبارسنجی پارامترهای ورودی - رمزنگاری داده های در حال انتقال - ثبت و ممیزی عملیات خواندن بهترین روش ها - استفاده از نام های توصیفی برای متدهای get - محدود کردن پیچیدگی محاسبات در getterها - مستندسازی دقیق رفتار getterها - پیاده سازی مکانیزم های کش گذاری مناسب - رعایت اصول یکنواختی در APIها - بهینه سازی برای عملکرد در عملیات پرتکرار
مقدمه مفهومی در برنامه نویسی، تابع یا متد get به عملیاتی اشاره دارد که برای بازیابی یا خواندن مقدار یک متغیر، ویژگی شیء یا داده از یک منبع خارجی استفاده می شود. این مفهوم یکی از اصول اساسی در کپسوله سازی (Encapsulation) و برنامه نویسی شی گرا است. متدهای get معمولاً به عنوان بخشی از رابط های برنامه نویسی (API) و دسترسی به داده های کپسوله شده عمل می کنند و امکان کنترل شده ای برای خواندن مقادیر فراهم می کنند. انواع عملیات get 1. متدهای getter در برنامه نویسی شی گرا 2. درخواست های GET در پروتکل HTTP 3. عملیات خواندن از پایگاه داده 4. بازیابی مقادیر از ساختارهای داده 5. خواندن از فایل ها و جریان های داده 6. دریافت داده از سخت افزار 7. بازیابی تنظیمات و پیکربندی ها ویژگی های کلیدی - معمولاً بدون اثر جانبی (Idempotent) - ممکن است محاسبات ساده انجام دهد - اغلب داده ها را تغییر نمی دهد - می تواند شامل اعتبارسنجی باشد - ممکن است داده ها را فیلتر یا تبدیل کند - می تواند مقادیر محاسبه شده برگرداند الگوهای طراحی مرتبط - الگوی Getter/Setter - الگوی Repository - الگوی Data Access Object (DAO) - الگوی Proxy - الگوی Facade - الگوی CQRS (تفکیک خواندن و نوشتن) پیاده سازی در زبان ها - Properties در #C و VB.NET - Decorator @property در پایتون - متدهای get در جاوا - ماکروهای defun-get در Lisp - توابع get در JavaScript - عملگر overloading در C++ ملاحظات امنیتی - کنترل دسترسی به داده های حساس - جلوگیری از افشای اطلاعات محرمانه - محدود کردن نرخ درخواست های GET - اعتبارسنجی پارامترهای ورودی - رمزنگاری داده های در حال انتقال - ثبت و ممیزی عملیات خواندن بهترین روش ها - استفاده از نام های توصیفی برای متدهای get - محدود کردن پیچیدگی محاسبات در getterها - مستندسازی دقیق رفتار getterها - پیاده سازی مکانیزم های کش گذاری مناسب - رعایت اصول یکنواختی در APIها - بهینه سازی برای عملکرد در عملیات پرتکرار
مقدمه مفهومی فاصله ستون ها (Gutter) در طراحی رابط کاربری و نشر رومیزی به فضای خالی بین ستون ها یا حاشیه ها در طرح بندی های چندستونی اشاره دارد. این فاصله برای بهبود خوانایی و ایجاد توازن بصری در طراحی ها ضروری است. انواع کاربرد 1. طراحی صفحه وب (CSS Grid/Flexbox) 2. نشر رومیزی (Desktop Publishing) 3. طراحی روزنامه و مجله 4. رابط های کاربری موبایل 5. سیستم های طراحی (Design Systems) اصول طراحی - تناسب با اندازه فونت و ستون ها - ثبات در کل طرح بندی - توجه به سلسله مراتب بصری - تعادل با حاشیه های دیگر - تطبیق با رسانه خروجی مزایای استفاده صحیح 1. بهبود خوانایی متن 2. ایجاد تنفس بصری 3. جلوگیری از شلوغی طرح 4. هدایت بهتر چشم کاربر 5. حرفه ای تر شدن طراحی چالش ها - تعیین اندازه بهینه برای دستگاه های مختلف - حفظ تناسب در طرح بندی های واکنش گرا - تفاوت نیاز در رسانه های چاپی و دیجیتال - مدیریت فضا در محیط های محدود - یکپارچه سازی با سیستم های طراحی موجود روندهای جدید 1. فاصله های ستون تطبیقی در طراحی واکنش گرا 2. یکپارچه سازی با سیستم های طراحی خودکار 3. محاسبه هوشمند بر اساس محتوا 4. ابزارهای پیشرفته برای مدیریت فاصله ها 5. استانداردهای جدید در CSS Grid
مقدمه مفهومی فاصله ستون ها (Gutter) در طراحی رابط کاربری و نشر رومیزی به فضای خالی بین ستون ها یا حاشیه ها در طرح بندی های چندستونی اشاره دارد. این فاصله برای بهبود خوانایی و ایجاد توازن بصری در طراحی ها ضروری است. انواع کاربرد 1. طراحی صفحه وب (CSS Grid/Flexbox) 2. نشر رومیزی (Desktop Publishing) 3. طراحی روزنامه و مجله 4. رابط های کاربری موبایل 5. سیستم های طراحی (Design Systems) اصول طراحی - تناسب با اندازه فونت و ستون ها - ثبات در کل طرح بندی - توجه به سلسله مراتب بصری - تعادل با حاشیه های دیگر - تطبیق با رسانه خروجی مزایای استفاده صحیح 1. بهبود خوانایی متن 2. ایجاد تنفس بصری 3. جلوگیری از شلوغی طرح 4. هدایت بهتر چشم کاربر 5. حرفه ای تر شدن طراحی چالش ها - تعیین اندازه بهینه برای دستگاه های مختلف - حفظ تناسب در طرح بندی های واکنش گرا - تفاوت نیاز در رسانه های چاپی و دیجیتال - مدیریت فضا در محیط های محدود - یکپارچه سازی با سیستم های طراحی موجود روندهای جدید 1. فاصله های ستون تطبیقی در طراحی واکنش گرا 2. یکپارچه سازی با سیستم های طراحی خودکار 3. محاسبه هوشمند بر اساس محتوا 4. ابزارهای پیشرفته برای مدیریت فاصله ها 5. استانداردهای جدید در CSS Grid