مقدمه مفهومی پرچم (flag) در برنامه نویسی به متغیری گفته می شود که معمولاً مقدار بولی دارد و برای نشان دادن وضعیت یا کنترل جریان اجرای برنامه استفاده می شود. این مفهوم ساده اما قدرتمند در تمام سطوح برنامه نویسی از زبان های ماشین تا برنامه نویسی سطح بالا کاربرد دارد. انواع پرچم 1. پرچم های وضعیت (Status Flags) 2. پرچم های کنترل (Control Flags) 3. پرچم های خطا (Error Flags) 4. پرچم های سیستم (System Flags) 5. پرچم های کاربر (User Flags) کاربردهای اصلی - کنترل جریان برنامه - نشان دادن وضعیت عملیات - گزارش خطاها و استثناها - مدیریت منابع سیستم - همگام سازی پردازه ها مزایا 1. سادگی مفهوم و پیاده سازی 2. کارایی بالا 3. خوانایی کد 4. انعطاف پذیری 5. قابلیت استفاده در سطوح مختلف معایب - امکان ایجاد کدهای نامرتبط با پرچم های زیاد - مشکل در دیباگ هنگام استفاده نادرست - محدودیت در بیان وضعیت های پیچیده - امکان بروز شرایط رقابتی - نیاز به مدیریت دقیق در برنامه های موازی پیاده سازی در زبان ها 1. استفاده از متغیرهای بولی ساده 2. بیت فیلدها در زبان C 3. ثابت های شمارشی (Enum) 4. ویژگی های شیءگرا 5. الگوهای طراحی پیشرفته کاربرد در سیستم عامل - مدیریت پردازه ها - کنترل دسترسی به منابع - گزارش وضعیت سیستم - مدیریت وقفه ها - همگام سازی بین پردازنده ها توسعه های جدید 1. استفاده در برنامه نویسی واکنش گرا 2. یکپارچه سازی با سیستم های رویدادمحور 3. بهینه سازی برای پردازنده های چند هسته ای 4. استفاده در الگوهای طراحی مدرن 5. مدیریت خودکار پرچم ها در چارچوب های پیشرفته
مقدمه مفهومی پرچم (flag) در برنامه نویسی به متغیری گفته می شود که معمولاً مقدار بولی دارد و برای نشان دادن وضعیت یا کنترل جریان اجرای برنامه استفاده می شود. این مفهوم ساده اما قدرتمند در تمام سطوح برنامه نویسی از زبان های ماشین تا برنامه نویسی سطح بالا کاربرد دارد. انواع پرچم 1. پرچم های وضعیت (Status Flags) 2. پرچم های کنترل (Control Flags) 3. پرچم های خطا (Error Flags) 4. پرچم های سیستم (System Flags) 5. پرچم های کاربر (User Flags) کاربردهای اصلی - کنترل جریان برنامه - نشان دادن وضعیت عملیات - گزارش خطاها و استثناها - مدیریت منابع سیستم - همگام سازی پردازه ها مزایا 1. سادگی مفهوم و پیاده سازی 2. کارایی بالا 3. خوانایی کد 4. انعطاف پذیری 5. قابلیت استفاده در سطوح مختلف معایب - امکان ایجاد کدهای نامرتبط با پرچم های زیاد - مشکل در دیباگ هنگام استفاده نادرست - محدودیت در بیان وضعیت های پیچیده - امکان بروز شرایط رقابتی - نیاز به مدیریت دقیق در برنامه های موازی پیاده سازی در زبان ها 1. استفاده از متغیرهای بولی ساده 2. بیت فیلدها در زبان C 3. ثابت های شمارشی (Enum) 4. ویژگی های شیءگرا 5. الگوهای طراحی پیشرفته کاربرد در سیستم عامل - مدیریت پردازه ها - کنترل دسترسی به منابع - گزارش وضعیت سیستم - مدیریت وقفه ها - همگام سازی بین پردازنده ها توسعه های جدید 1. استفاده در برنامه نویسی واکنش گرا 2. یکپارچه سازی با سیستم های رویدادمحور 3. بهینه سازی برای پردازنده های چند هسته ای 4. استفاده در الگوهای طراحی مدرن 5. مدیریت خودکار پرچم ها در چارچوب های پیشرفته