- Canvas
مقدمه مفهومی درباره واژه
کانواس در توسعه وب به یک عنصر HTML5 اشاره دارد که فضایی برای رسم گرافیک های پویا، دستکاری تصاویر و ایجاد انیمیشن ها از طریق JavaScript فراهم می کند. این تکنولوژی انقلابی در گرافیک های تحت وب ایجاد کرده است.
کاربرد واژه در برنامه نویسی یا زیرشاخه های فناوری اطلاعات
در توسعه وب برای ایجاد گرافیک های تعاملی. در بازی های مرورگری برای رندرینگ. در ویرایشگرهای تصویر مبتنی بر وب. در نمودارهای پیچیده و بصری سازی داده. در برنامه های طراحی و نقاشی آنلاین.
مثال های واقعی و کاربردی در زندگی یا پروژه های IT
بازی های HTML5 مانند بازی های پازلی. ویرایشگرهای آنلاین مانند Photopea. کتابخانه های نمودار مانند Chart.js. ابزارهای طراحی رابط مانند Figma. برنامه های نقاشی دیجیتال مبتنی بر وب.
نقش واژه در توسعه نرم افزار یا معماری سیستم ها
در معماری فرانت اند، کانواس جایگزین فلش شد. در برنامه های تک صفحه ای (SPA)، برای رندرینگ سفارشی استفاده می شود. در سیستم های CAD مبتنی بر وب، هسته اصلی است. در بازی های مرورگری، جایگزین پلاگین های خارجی شده است.
شروع استفاده از این واژه در تاریخچه فناوری و تکامل آن در سال های مختلف
کانواس اولین بار در سال 2004 توسط Apple برای Dashboard معرفی شد. در 2005 به استاندارد WHATWG اضافه شد. در 2014 با HTML5 به بلوغ رسید. امروزه در WebGL و WebGPU پیشرفته شده است.
تفکیک آن از واژگان مشابه
کانواس با SVG متفاوت است - SVG مبتنی بر بردار است در حالی که کانواس مبتنی بر پیکسل است. همچنین با WebGL که لایه ای بالاتر از کانواس است تفاوت دارد. با عناصر گرافیکی قدیمی مانند Flash نیز متمایز است.
شیوه پیاده سازی واژه در زبان های برنامه نویسی مختلف
در HTML با تگ
کانواس در توسعه وب به یک عنصر HTML5 اشاره دارد که فضایی برای رسم گرافیک های پویا، دستکاری تصاویر و ایجاد انیمیشن ها از طریق JavaScript فراهم می کند. این تکنولوژی انقلابی در گرافیک های تحت وب ایجاد کرده است.
کاربرد واژه در برنامه نویسی یا زیرشاخه های فناوری اطلاعات
در توسعه وب برای ایجاد گرافیک های تعاملی. در بازی های مرورگری برای رندرینگ. در ویرایشگرهای تصویر مبتنی بر وب. در نمودارهای پیچیده و بصری سازی داده. در برنامه های طراحی و نقاشی آنلاین.
مثال های واقعی و کاربردی در زندگی یا پروژه های IT
بازی های HTML5 مانند بازی های پازلی. ویرایشگرهای آنلاین مانند Photopea. کتابخانه های نمودار مانند Chart.js. ابزارهای طراحی رابط مانند Figma. برنامه های نقاشی دیجیتال مبتنی بر وب.
نقش واژه در توسعه نرم افزار یا معماری سیستم ها
در معماری فرانت اند، کانواس جایگزین فلش شد. در برنامه های تک صفحه ای (SPA)، برای رندرینگ سفارشی استفاده می شود. در سیستم های CAD مبتنی بر وب، هسته اصلی است. در بازی های مرورگری، جایگزین پلاگین های خارجی شده است.
شروع استفاده از این واژه در تاریخچه فناوری و تکامل آن در سال های مختلف
کانواس اولین بار در سال 2004 توسط Apple برای Dashboard معرفی شد. در 2005 به استاندارد WHATWG اضافه شد. در 2014 با HTML5 به بلوغ رسید. امروزه در WebGL و WebGPU پیشرفته شده است.
تفکیک آن از واژگان مشابه
کانواس با SVG متفاوت است - SVG مبتنی بر بردار است در حالی که کانواس مبتنی بر پیکسل است. همچنین با WebGL که لایه ای بالاتر از کانواس است تفاوت دارد. با عناصر گرافیکی قدیمی مانند Flash نیز متمایز است.
شیوه پیاده سازی واژه در زبان های برنامه نویسی مختلف
در HTML با تگ
